Nieuwe start


Er was eens.

Zo begon mijn afstudeerpresentatie afgelopen week. In een klein lokaaltje stond ik op torenhoge hakken in een iets te strakke jurk (ik moet weer sporten), de presentatie van mijn leven te houden. Een presentatie die mede bijdroeg aan het feit of ik mijzelf afgestudeerd journalist kon noemen of niet. Je begrijpt, niet geheel onbelangrijk.

Een meisje dat van verhalen vertellen houdt.

Zo vervolgde ik mijn presentatie. Waar ik mijn presentatie begon met trillende stem, een hoofd dat qua kleurtint niet voor een tomaat onderdeed, en hartkloppingen á la Hardstyle 2003, merkte ik na een paar minuten dat ik geen reden had om nerveus te zijn. De examinatoren luisterden vol aandacht naar mijn verhaal. Stelden vragen. Zelfs vragen waarop ik het antwoord wist. Want de vragen gingen voor de verandering eens over mij. Niet verstoken van enige zelfkennis slingerde ik het ene na het andere gevatte antwoord de ruimte in, waarna ik anderhalf uur, een vragenvuur over mijn portfolio, en een performance-opdracht later opgelucht het lokaal uit wandelde.

Een rust daalde neer over me. Het zat erop. Ik kon alleen nog maar wachten. En proberen te genieten van mijn laatste minuten als student. Als ik zou slagen, that is. De minuten tot de uitslag kropen zo langzaam voorbij dat ik dacht dat de Apocalyps eerder zou arriveren dan de magische woorden: je bent geslaagd. Godzijdank liet het einde van de wereld nog even op zich wachten, al voelden mijn voeten inmiddels wel alsof zij naar gene zijde waren overgestoken. Waarvoor dank, Zara.

Maar daar was dan dat moment. Ik zette de stappen naar hetzelfde lokaal waar ik ooit mijn eerste HBO-les volgde. Ik was kalm. Ik wist het: ik heb het gehaald. Daar waren dan de verlossende woorden. En de bijbehorende  witte afgestudeerden-envelop. Een grijns verscheen op mijn gezicht.

‘Je hebt een acht’, zeiden mijn examinatoren.
‘Echt waar? Hahaha’, zei ik. Meer niet. Stomverbaasd en blij, dat was ik.

En ik danste een klein dansje. Het lokaal uit. De echte wereld in. Waar ik vanaf nu mijn ervaringen bij zal houden.

Ze leefde nog lang en gelukkig.

Geef een reactie

