Running #1

Hardloopschoenen
Vandaag was het dan eindelijk zover. De dag dat ik weer mocht hardlopen. De dag waarop ik een maand (!) heb gewacht.

Dat zit zo. Tot ongeveer een maand geleden huppelde ik driemaals per week als een vrolijke gazelle door Tilburg. Ik ramde er vijf kilometer doorheen per keer. Iets wat ik kon doordat ik de podcasts van Evy Gruyaert had gevolg. Je weet wel, Start to Run (aanrader!). Dit deed ik op mijn lieve middelbare-school sportschoentjes. Zonder enige vorm van vering.

Na een tijdje deed mijn linkerbovenbeen verschrikkelijk veel zeer, bij elke stap die ik zette. De dokter zei dat ik een overbelaste psoas-spier had. Dat is de spier die zorgt voor het optillen van je bovenbeen. Eentje die je dus redelijk vaak gebruikt (understatement van de eeuw). Dokters oordeel: twee tot vier weken absoluut NIET rennen. En daarna goede schoenen kopen, en weer rustig opbouwen.

Die schoenen kocht ik gisteren. Ik en mijn bankrekening verplaatsen zich naar Runnersworld in Tilburg. Daar moest ik op blote voeten een paar rondjes voor een camera rennen. Rondjes die vervolgens in slow motion werden afgespeeld (hallo, lovehandles!). Daar zag je dat mijn enkels als slappe pudding in elkaar zakten, elke keer dat ik neerkwam. Dit voel je niet als je loopt, maar blijkbaar heeft zo’n 65% van de mensen toch extra ondersteuning nodig in hun schoenen door dit inzak-gedoe. Daar ging mijn droom van charmante roze hardloopschoentjes met dunne zolen. De klompen met veters werden met dozen en al aangeleverd.

Na lang passen, koos ik voor bovenstaande hardloopschoenen. Die ik vandaag voor het eerst mocht proberen. Ik besloot ongeveer de helft te lopen van wat ik normaal loop. Conditiewijs ging dat wonderbaarlijk genoeg vrijwel probleemloos. Ik had nog best een tijdje doorgekund. Maar mijn spier voelde ik toch nog wel. En daar baalde ik van.  Ik besloot een wandelpauze in te lassen, en nog een klein stukje naar huis te rennen. Al met al, ben ik blij weer gelopen te hebben, en blij dat mijn conditie mij niet verlaten had. De spierpijn van gisteren (bodyrock & baantjes zwemmen) overigens ook niet.

Hieronder mijn statistieken.

Training #1

Geef een reactie

