Film: A single man


Laat ik beginnen met te zeggen dat dit weer zo’n film was in de categorie: heel lang voor je uitschuiven. Ik wist van te voren dat ‘A Single Man’ een goede film zou zijn want dat is simpele wiskunde. Colin Firth + Julianne Moore + Tom Ford + Jaren ’60 = Goede film. Maar toch. Ik had er geen zin in. Een jaren zestig drama over een homo die dealt met het verdriet van zijn overleden vriend. Totdat ik er deze week wel zin in had.

En wat ben ik BLIJ dat ik gekeken heb. Ik vond de film echt erg goed, en wel hierom:

1) Colin Firth (zijn accent verdient een standbeeld in elke grote stad ter wereld)

2) De film zelf was gewoon een plezier om naar te kijken. Je kon zien dat de film geregisseerd werd vanuit een andere visie dan normaal. Tom Ford, de regisseur, is eigenlijk modeontwerper. En dat zie je terug in de film. Niet alleen in zijn outfits, maar ook in het feit dat hij scènes neerzet vanuit gevoel. Vanuit een vlaag van een herinnering. Een geur, een verlangen, een visie. Hij trekt zich minder aan van de conventionele filmregels, en maakt een film met wat meer rafelige randjes. Ook het spel met kleur was erg origineel, al ging me dat na een tijdje irriteren.

Ik hou van films waarin weinig gebeurt, maar toch heel veel. Films waarin je ziet dat iedereen beschadigd is, en toch maar iets probeert te maken van het leven. Een leven zonder vastomlijnd doel, waardoor we allemaal dus maar een beetje aanrommelen. Dat klinkt heel depressief, en dat is het ook, maar het heeft ook iets heel moois. Het geeft het aanrommelen kleur. Omdat het je dagen kleur geeft. Kleur, die Tom Ford precies op die manier gebruikte. Ik vond het een prachtige film, en raad hem je van harte aan. Als je van Colin Firth houdt, van Tom Ford, de jaren zestig, of gewoon van een heel goede film.

Foto: Wikipedia

Geef een reactie

