Film: Due Date

Toen Due Date in 2010 uitkwam, maakte ik een blij sprongetje. Want: Robert Downey Jr en Zach Galifianakis in één film… dat kon alleen maar goed gaan. Toch kwam het er niet van om naar de bioscoop te gaan/de film te zien. Druk, druk, druk. En als ik moet kiezen ga ik toch liever naar een wat artistiekere goede film, dan naar een Hollywood komedie. Maar vrijdag was zo’n avond dat ik dacht: fuck it, vandaag geen artistieke blah blah, ik wil gewoon lachen. EN HARD OOK.

Nou. Daarvoor hoef je dus Due Date niet te kijken. Misschien ben ik verwend door alle goede films die ik de laatste tijd zag, maar Due Date deed helemaal niets met me. Robert en Zach ten spijt, want het zijn echt goede acteurs, de verhaallijn is zo dun als het haar van Donald Trump. En hoewel de twee hoofdpersonages allebei een kleurrijke persoon zijn, wilden de grappen ook maar niet echt van de grond komen. Misschien omdat Zach altijd dezelfde rol speelt, misschien omdat de grappen gewoon echt niet grappig zijn.

Daarnaast is het verhaal vrij voorspelbaar. Twee tegenovergestelde types maken een road trip. O jee, het gaat heel slecht, want ze zijn zo tegenovergesteld. O, nee, eigenlijk vinden ze elkaar toch heel leuk ondanks hun verschillen. Yes, ze zijn beste vrienden. Oeps, daar gebeurt iets heel heftigs, en ze krijgen ruzie. Pfieuw, eind goed, al goed, ze zijn nog steeds beste vrienden.

Het lijkt me duidelijk dat ik de film niet zou aanraden. Ik ben echt niet anti komedies. Ik hou van een goede komedie op zijn tijd. Even nergens aan denken. Geen creativiteit die geprikkeld hoeft te worden. Gewoon goede ontspanning. Maar daarvoor kun je veel betere films vinden dan Due Date. Helaas.

Geef een reactie

