Favoriet adresje #1

Tiramisu

Een goed aantal jaar geleden werd kleine Milou geboren in Breda. Waarna ik met vader en moeder naar Etten-Leur verhuisde, en daar een heel klein blij Miloutje werd. Toen ik eenmaal een iets groter blije Milou was, begon ik aan mijn studie in Tilburg. Vanaf moment één had ik door: Etten-Leur is te klein voor mij. Ik spendeerde het merendeel van mijn vrije uren in Tilburg. Bij vriendjes of vriendengroepen. Menig studentenhuis heb ik van binnen gezien. Ik heb er zelfs in één gewoond. En daarom durf ik, na een jaar of vier, wel een aantal van mijn favoriete adresjes te delen in Tilburg. Wie weet wie er wat aan heeft, immers.

Uit eten gaan is zonder twijfel een van mijn favoriete dingen op de wereld. En dat heb ik dan ook regelmatig gedaan in de periode dat ik in Tilburg woonde (verleden tijd, want: ik ga waarschijnlijk weg). En uit eten gaan is niet compleet zonder een dessert. Mensen die geen dessert nemen zijn stiekem suïcidaal, is mijn theorie. Mijn standaard dessert of choice is de klassieke Dame Blanche. Kan weinig fout aan gaan, dus kies ik ‘m graag. Zo nu en dan ga ik voor een crème brulee, en heel af en toe voor tiramisu. Maar die vind ik eigenlijk vaak veel te bitter.

Bijzonder feit over Tilburg: er zijn vrij weinig pizzeria’s. Ja, er zijn pizzatentjes. Maar daar wordt ook shoarma verkocht. En friet. En broodjes kaas. Een echte ‘ristorante’ zit er niet echt, naar mijn mening. Of althans niet voor een studentenbudget. Twee weken geleden zagen Vriend en ik ineens dat er een Italiaans restaurant in de Heuvelstraat zat, Cinqueminuti. Pizzaverslaafd als ik ben, moest ik dat meteen proberen. Eenmaal aangekomen schrok ik een beetje van het ‘restaurant’. Buiten staan vier tafeltjes, en binnen is alleen een toonbank en een soort koeling. Ik ben een zeer geoefend en kritisch pizza-eter (ha!) en was niet zwaar onder de indruk van mijn avondeten. De pizza die ik at was wel oké, groot, verse ingrediënten, maar weinig smaak. Niet iets waar ik nog een keer voor pizza naartoe zou gaan, ondanks de lieve vrouw in de bediening. Nu denk je: wat hebben deze onsamenhangende stukken informatie met elkaar te maken? Wel nu, zie hieronder.

Binnen viel mijn oog op de tiramisu in de koeling. Een bak voor twee personen voor €7,50. Dat wilde ik wel proberen. Blij als een kind liepen Vriend en ik met onze tiramisu naar buiten. ‘S avonds op de bank ging de bak open. De tiramisu was erg vloeibaar, maar ook ERG lekker. De lekkerste tiramisu die ik ooit heb gegeten. Er zit een heerlijke zoete room doorheen, die het bittere van de drank weghaalt. Met minuscule hapjes heb ik van mijn tiramisu genoten, zodat het extra lang zou duren voordat hij op was. En tot mijn grote vreugde konden Vriend en ik er maar liefst twee dagen van genieten. Wil je dus goddelijke tiramisu eten, en je woont in Tilburg? Ga dan zeker naar Cinqueminuti op Heuvelstraat 139.

Geef een reactie

