Film: Small time crooks

Als er iemand is op de wereld die ik nog wil ontmoeten voordat het licht uitgaat op de aardbol is het Woody Allen. Toen ik zijn film ‘Midnight in Paris’ voor het eerst zag, zat ik drie dagen op een roze wolk, en barstte ik van nieuwe inspiratie. Ik kan dan ook echt niet wachten tot ‘To Rome with Love’ in premiere gaat in Nederland.  Ik deed zelfs een klein vreugdedansje toen ik die trailer voor het eerst zag. Waarom? Ik hou van Woody Allens stijl. Grappig, licht, sprookjesachtig. Met een geweldig oog voor detail. Ik had dan ook zin in de film ‘Small time crooks’ uit 2000.

De film gaat over een groep mannen die een bank willen overvallen, door ernaast een koekjeswinkel te beginnen. De winkel wordt een succes, en hun overval iets minder. Dat klinkt als het recept (ha, koekjesrecept) voor een geslaagde grappige film. Mijn enthousiasme voor de film werd vooraf al wat getemperd toen ik zag dat de film slechts een 6,5 kreeg op IMDB. Eigenlijk kijk ik uit principe niets dat minder dan een zeven krijgt, maar voor Woody wilde ik wel een uitzondering maken. Zo ben ik dan ook weer wel.

Daar heb ik spijt van. Ik vond de film een en al gemiste kans. Het verhaal is slecht uitgewerkt, de grappen zijn niet leuk, er zit totaal geen geloofwaardig verloop van het verhaal in, het heeft een zoetsappig einde dat uit de lucht komt vallen, en daarnaast irriteerde ik me kapot aan Woody Allen zelf. Hij heeft zo nu en dan de nare gewoonte om de hoofdrol te willen spelen in zijn eigen film. Kan ‘ie beter niet doen, want hij speelt altijd dezelfde irritante man. Met hoge piepstem, naar de grond starend, die chaotisch praat, en daarbij wild met zijn handen zwaait. Bloedirritant. Bovendien ontzettend ongeloofwaardig als crimineel van middelbare leeftijd. Woody ziet er eerder uit als een pensionado die per ongeluk met zijn dochter getrouwd is. Ik vond het oprecht jammer dat de film zo verliep als dat hij verliep. Ik ben dol op Woody (welke 76-jarige regisseur levert er immers nog een film per jaar af?), en gun hem het voordeel van de twijfel, maar ik vond deze film echt mijn tijd niet waard. Het enige waar ik van kon genieten was dat een jonge Hugh Grant een belangrijke rol speelde. Wat hij dan wel weer goed deed. Ik raad je deze film alleen maar aan als je tijd teveel hebt en behoefte hebt aan lekker veel kitsch. Anders heb je vast nog wel iets beters te doen. Zoals de was ophangen, de kattenbak verschonen, of spinnenwebben tellen.

Foto: http://www.impawards.com

2 gedachten over “Film: Small time crooks

  1. Pingback: Films die ik nog wil zien « writerinheels

  2. Pingback: Film: Midnight in Paris « writerinheels

Geef een reactie

