Voor de echte fruitariërs

fruitsalade

Afgelopen week interviewde ik een fruitariër. Een jonge leuke mooie vrouw, die al een aantal jaar van haar leven vrijwel alleen maar fruit eet. Ik wist niet wat ik hoorde. Ik hou namelijk helemaal niet zo van fruit. Ik vind het veel te zoet en veel te zuur. Al eet ik de laatste tijd netjes twee stuks fruit per dag, iets waar ik trots op ben. En waar zij hard om moest lachen. Wel op een vriendelijke manier trouwens. Niet op een denigrerende ik-ben-gezond-en-jij-bent-treurig-succes-met-je-dichtslippende-aorta-manier.


De laatste tijd ben ik veel bezig met gezond eten. Althans. Met lezen over gezond eten. Het echte gezonde eten stel ik altijd een beetje uit want: a) pizza is zo lekker b) heel veel andere dingen zijn lekkerder dan fruit c) gezond eten is vaak zo saai d) ik ben zielig en verdien iets lekkers e) Had ik al gezegd dat pizza lekker is? Steeds schuif ik het voor me uit, en denk ik; Als ik eenmaal samenwoon, ga ik alleen nog maar gezond eten (missie mislukt), als ik eenmaal in Utrecht woon, ga ik alleen nog maar gezond eten, en -persoonlijke favoriet- als ik eenmaal een blender heb dan ga ik alleen nog maar gezond eten. Mag u raden of ik al een blender heb aangeschaft. Het antwoord is: Nee. Die past niet op het aanrecht. Wat me automatisch naar het Utrecht-argument terugstuurt.

Vriend houdt gelukkig wel van fruit, en maakt dan ook met alle liefde fruitsalades. Daardoor leer ik langzaam wat lekker fruit is en wat niet. Mijn favoriet blijft aardbei, maar ik eet ook regelmatig bosbessen, kersen, druiven en banaan. Minst favoriet zijn meloen (smaakloos) en appel (overkill). Hieronder het geheim van de fruitsalade met top bewaartip:

Een fruitsalade kun je het beste de dag klaarmaken dat je ‘m opeet, want anders wordt ‘ie bruin en viezig. De smaak blijft prima, maar het oog wil ook wat, ofniet? Je kunt beter wat eerder opstaan elke dag, dan dat je dagelijks een verlepte fruitsalade wegwerkt. Voorbereiding is ook key. Wat wij altijd in huis hebben: bananen, appels en citroenen. De rest is variabel: gooi er in wat je lekker vindt. Het is ideaal om standaard wat fruit in huis te hebben, omdat ik regelmatig ’s middags denk: shit, ik heb mijn twee stuks fruit niet op *cue boos muziekje van het voedingscentrum*. Dan snij ik gewoon twee stuks, en hoppa, homemade fruitsalade.

Als ontbijt eet ik meestal Griekse Yoghurt met bosbessen, honing en walnoten. Hiervoor gebruik ik van die handige invriesdozen met fruit. Je hebt ze bij de Albert Heijn in verschillende smaken. ‘S ochtends even in de magnetron, en je hebt je vitamines weer binnen. Ideaal.

Nog twee tips omdat ik mijn lezers waardeer: Mocht je fruit saai vinden, gooi er dan wat kaneel overheen. Super lekker, en het is net alsof je een toetje eet. Bewaartip: Wil je de fruitsalade langer goedhouden, sprenkel er dan wat citroensap overheen. Geleerd van Vriend, die het weer van zijn moeder heeft. En moeders hebben altijd gelijk.

Geef een reactie

