Boek: Lieve Céline

Nog zo iemand die ik ken van ‘Wie is de Mol’: Hanna Bervoets. Ik schaam me er niet voor dat ik mijn halve boekenkast bij elkaar sprokkel door het zien van tv-programma’s. Immers: elke nieuwe schrijver die ik ontdek doordat ik half kwijlend televisie lig te kijken op de bank is alleen maar goed nieuws voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Enzo. Dus  Hanna Bervoets. Slechts één aflevering konden we van haar genieten. Ze kwam op mij over als een fragiel uitziend, enigszins sociaal onhandig type. Met een dun lijfje en bruin kroeshaar. Het type waarvan je het meteen aanneemt als iemand zegt dat ze een goed schrijfster is. En dat is dus een compliment Hanna. Ze ziet er intellectueel uit. En gezien het feit dat ik haar schrijfstijl in haar columns altijd erg kon waarderen, besloot ik dat ik ook maar eens een boek van haar moest lezen. Dat werd ‘Lieve Céline’. Het boek gaat over kansarme en zwakbegaafde Brooke, die ondanks haar tragische leven een houvast vindt in Celine Dion, en niets liever wil dan haar ontmoeten.

Ik vond het verhaal erg goed in elkaar steken. Door middel van brieven aan Céline, en het ‘verhaal zelf’ kom je gaandeweg steeds meer over Brooke te weten. Haar hele geschiedenis wordt uit de doeken gedaan, en je begint naar mate het verhaal vordert steeds meer medelijden met haar te krijgen. Wat ik mooi vond is dat er soms details worden aangestipt, die later in het boek pas terugkomen en uitgelegd worden. Op het moment dat het in context wordt gezet, en de puzzelstukjes in elkaar vallen, raakt het je.

Je hoeft het natuurlijk niet eens te zijn met Brookes acties, maar duidelijk is wel dat haar leven treurig is, en dat haar bijzondere acties gedreven worden door een reden. Haar wanhopige daad tegen het eind van het boek verbaasde me niet, omdat ik het aan zag komen. Dat vond ik jammer, ik hou ervan om op het verkeerde spoor gezet te worden.  Wat ik wel erg goed vond, was dat de schrijfstijl en het taalgebruik veranderde zodra Brooke in haar brieven aan het woord was. Dit maakt het personage levendig en geloofwaardig.

Al met al vond ik het een goed boek, en heb ik zeker geen spijt van mijn tijd en geld dat ik eraan spendeerde. Lieve Celine is een schrijnend boek, dat makkelijk wegleest, en je laat nadenken over hoe bevoorrecht je eigenlijk zelf bent. Ik kijk uit naar Bervoets nieuwe boek.

Foto: Lieveceline.nl

Geef een reactie

