Boek: Walter Isaacson – Steve Jobs

Rond Sinterklaas vorig jaar ontstond er een vete tussen mij en Vriend. Namelijk: wie mocht de biografie van Steve Jobs voor Sinterklaas vragen? Gezien het feit dat ik altijd een stuk makkelijker ben in het verzinnen van cadeau’s (cue Material Girl van Madonna), won Vriend deze strijd. Hij kreeg het boek dan ook, en begon er in te lezen.

Kleine sidenote: Het boek van Walter Isaacson is bijna 700 bladzijden dik, en mijn vriend is een extreem trage lezer. I love him, maar verschillen moeten er zijn. Enigszins ongeduldig wachtte ik dan ook totdat hij het boek uit had. Dat was begin deze zomer. Een week of drie geleden begon ik dan eindelijk te lezen over Steve Jobs, en de dingen die hij bereikt heeft.

Ik heb altijd wel van Apple gehouden. Ik vond het een mooi merk, met mooie producten. Sinds een aantal maanden heb ik een Macbook Air, en daarvan geniet ik nog elke dag. En van mijn allereerste zomerbaan-loon kocht ik een iPod. Die ik nog steeds gebruik, en die inmiddels al een keer een wasbeurt in de wasmachine heeft overleefd, en nog steeds foutloos functioneert. Je ziet, Apple en ik zijn vriendje en vriendinnetje. En toch wist ik weinig van de geschiedenis van het merk.

Ik ben geen technologienerd. Nooit geweest ook. Maar ik hou wel van een goede biografie, een interessante persoonlijkheid, en prachtige producten. En ik hou van het feit dat Steve elektronica makkelijk wil maken. Voor mij. Oké, niet voor mij alleen. Maar wel voor mensen zoals ik. Simplicity is key.

Hoewel ik niet in alles in dit boek geïnteresseerd had en het wat mij betreft een derde korter had mogen zijn, vond ik het een erg leerzaam boek. De geschiedenis van Jobs en Apple wordt uiteengezet, en ik begrijp nu pas wat een belangrijk merk Apple altijd al is geweest. Hoewel zij niet alles zelf uitvonden, waren zij wel het eerste grote merk dat met hervormingen kwam. Altijd zochten zij naar nieuwe ontwikkelingen en producten, en wilden dat dan in de mooist en simpelst mogelijke manier produceren. Ik las met veel plezier over alles wat Steve maakte tot wie hij was, en hoe bepaalde producten als de iPod en de iPhone tot stand kwamen.

Wat ik jammer vind is dat het begin heel uitgebreid en soms naar mijn mening (te) langdradig was, terwijl het einde juist een beetje snel en afgeraffeld lijkt. Ik had graag nog wat meer gelezen over het einde van zijn ziekbed, maar het boek noemt niet eens op welke datum Steve overleed. In een biografie over de beste man, vind ik dat wat karig. Je kunt merken dat het boek snel verkocht moest worden, en dat vind ik de kwaliteit niet ten goede komen. Voor de schrijfstijl hoef je het boek ook niet te lezen, en er staan een aantal (vertaal)foutjes in, die heel slordig zijn. Zoals dat er gesproken wordt over 9 september in plaats van 11 september, als het over de aanslagen in New York gaat. Desondanks vind ik het een mooi boek, waardoor ik echt een nieuw bewustzijn heb over het merk Apple, de persoon Steve Jobs, en wat voor producten ik in mijn leven wil. Het antwoord? Mooie simplistische producten die met enorm veel liefde zijn gemaakt. Thank you, Steve.

Bron foto: yalibnan.com

Een gedachte over “Boek: Walter Isaacson – Steve Jobs

  1. Pingback: Steve Jobs, de biografie | Ranking the Books

Geef een reactie

