Running #5

Ik wil iets meer zoals Usain lopen. Wie niet?

Even voor de picture: op dit moment lig ik in bed met twee kussens onder mijn hoofd en een laptop op schoot. Mijn maaginhoud bestaat uit een pizza met zalm, een punt appelkruimeltaart en een toastje met brie. Plus twee glazen cassis. Mijn kleine zusje was jarig. Morgen staat er weer een hardloopronde op de planning. En wat voor één. Morgen gaan we beesten. Mijn maag draait nu al rondjes bij de gedachten.

Afgelopen week heb ik netjes 5km gelopen. Steeds liep ik net zo lang rondjes door de wijk, en dook in steegjes in, om maar de 5 op mijn schermpje te zien verschijnen. Tot mijn teleurstelling neemt mijn gemiddelde snelheid af, en waarom weet ik niet. Misschien omdat ik teveel bezig ben met hoe lang ik nog moet lopen? Toen ik nog maar 3,5 of 4 kilometer liep, was dat toch mentaal gezien een minder zware klus dan de vijf kilometer. Soms is het hardlopen toch wel afzien. Dat je een gevecht levert met je innerlijk. ‘
Nee, we gaan geen pauze houden Milou. Nog tot die lantaarnpaal en terug, en dan zijn we er. Je kunt het!’
‘Maar ik ga echt kapot. Even.Een.Pauze.’
‘Nee. Pain is temporary, pride is forever.’
‘Doodgaan aan een hartstilstand is ook forever’.
‘Niet zo zeuren, gewoon rennen. Je bent er bijna.’

Wat vervelend is, is dat ik een route heb die ongeveer 3,5 kilometer is. Dat is een rotafstand. Die route twee keer lopen is namelijk te zwaar op dit moment. Maar er nog een frummelrondje door de wijk aan plakken is niet fijn. Al die ongeïnspireerde straatjes, waarvan je niet weet of je uiteindelijk wel op de 5km, of op de 4,8 uitkomt, leiden alleen maar af van je tempo. Ik ben op dit moment druk bezig met het uitvinden van een goede route die past bij mijn 5 kilometer doel. De missie van deze week is overigens het gemiddelde tempo omhoog gooien. Ik wil elke week proberen onder de 6’10 km/u lopen. Misschien moet ik daarvoor aan intervaltraining doen. Of heeft iemand anders tips hoe ik mijn tempo omhoog kan gooien zonder dat ik na honderd meter al suïcidaal word? Uw tip wordt zeer op prijs gesteld!

Bron foto: Metro Nieuws

2 gedachten over “Running #5

  1. Herkenbaar! Ik ben ook aan het worstelen met mijn route, in mijn nieuwe stad. Heb een mooie route, maar die is nog te ver. En alleen saai heen en terug langs een lange weg is ook niks… 😦

    Interval schijnt goed te werken om je tempo op te schroeven, maar heb ik nog nooit gedaan… Ik heb me een tijd lang niet meer druk gemaakt om mijn tempo en ben juist wat rustiger gaan lopen, zodat ik verder kwam. Dat gaf veel meer voldoening!

    • Goede tip, ik probeer inderdaad ook steeds langer te lopen. Maar ik zag mijn gemiddelde tempo steeds verder terugzakken terwijl mijn afstand relatief gezien te weinig toenam dan. Dus ja. Maargoed, die intervaltraining was een redelijke fail denk ik zo, haha.

Geef een reactie

