Film: Chicago

Mijn twittervolgers hadden kunnen raden over welke film ik vandaag zou gaan schrijven. Ik gaf twee hints. Onderstaande:

‘It was a murder, but not a crime’
&
‘We broke up because of artistic differences. He saw himself as alive, I saw him dead.’

Voor de liefhebbers van moord, showbizz, jazz, goede acteurs, de jaren twintig en dans (IK!) zou het dan meteen duidelijk zijn: Chicago! Ik denk dat ik deze film zeker vijf keer gezien heb. No, joke. Ik vind het een van de gaafste films die ik ken. Ik heb tien jaar van mijn leven gedanst, en elke keer dat ik deze film zie, wil ik weer op dansles. (Alleen: waar? hoe? wanneer?)

Zoals ik al eerder deelde, heb ik een beetje een sick & twistend mind. Ik ben gefascineerd door moorden, en hou van showbizz. Laat Chicago dat nu allemaal hebben. De film is waanzinnig gecast, met in de hoofdrollen Renée Zellweger, Catherine Zeta Jones, Richard Gere, Queen Latifa en John C. Reilly (my favorite). Allemaal ZIJN ze de rol die ze moeten spelen. De muziek is waanzinnig. Uiteraard afkomstig uit een musical, maar de jazz is zo heerlijk dat je MOET bewegen als je de film kijkt. En de teksten? Mijn god. Die zijn zo creatief en goed dat ik er een standbeeld voor op wil richten.

I plead my case. Mijn bewijsmateriaal: Cell Block Tango. Een aantal vrouwen die voor moord in de gevangenis zitten die zingen over hoe ze tot hun moord kwamen. De dans, de krachtige stemmen, de geweldige teksten. Is er ooit gaver gezongen over moord? Afijn, als je dit niet gezien hebt, dan lééf je niet. En dat komt van iemand die niet eens heel erg van musicals houdt. (Ik krijg er jeuk van).

Ik zweer je. Kijk deze film. Als je dat niet doet, sta ik morgen met een rood zakdoekje naast je bed, en weet je dat je laatste uur geslagen heeft. Als je nu nog dat clipje van Cell Block Tango niet hebt gekeken, dan heb je geen idee waar die referentie op slaat. En dan zal ik net doen of ik je niet ken. Nee hoor grapje. Maar ik meen het. Deze film is leuuuuuuuuk.

Geef een reactie

