Boek: De Leerling – Tess Gerritssen

Soms heb ik zo’n fase. Dan besluit ik dat ik meer thrillers moet lezen. Omdat ik ze spannend vind, omdat je er lekker mee kan relaxen, en omdat ik hou van de gruwelijke verhalen die erin verteld worden. Vorig jaar kocht ik ‘De Chirurg’ van Tess Gerritsen, toen ik een uurtje te doden (ha!) had op het station. Ik vond het een waanzinnig spannend boek, en veel beter dan de cover me deed vermoeden.

Toen ik mijn e-reader kocht, was dat een perfect excuus om weer meer thrillers te kopen. En toen ik de naam Tess Gerritsen in de webwinkels tegenkwam, besloot ik dat ik het vervolg op ‘De Chirurg’ maar eens moest lezen. Genaamd ‘De Leerling’. En die viel niet tegen!

Hoewel ik het eerste deel in de Rizzoli & Isles-serie (hoofdpersonen) beter vond, was dit zeker een goed en spannend boek. Ik hou van het feit dat Gerritsen niet om de gruwelijke details heen draait. Het verloop van het boek is spannend, de scenario’s worden goed en beeldend beschreven, en ze schrijft erg prettig. Maar ik heb ook minpunten: Jane Rizzoli blijft maar benadrukken hoe stoer en niet-slachtofferig ze is. Tot op het punt dat je haar een goede knal voor haar kop wilt geven en wilt roepen: DOE NOU NIET ZO FUCKING NEP!!?!! En wat ik ook niet erg goed vond, maar dat is smaak, is het liefdesverhaallijntje dat onvermijdelijk door elk boek met een vrouwelijke hoofdpersoon loopt. Vond ik irritant en irrelevant. Daarentegen merk je wel dat Gerritsen weet waarover ze praat. Ze geeft zoveel forensische details dat het allemaal heel deskundig en geloofwaardig overkomt. En dat heeft toch ook wel iets, moet ik zeggen.

Al met al vond ik het een goed en spannend boek, dat prettig wegleest (als je tegen de smerige details kunt). Je moet af en toe een oogje dichtknijpen bij een ongeloofwaardig hoofdpersonage en een ontluikende liefde, maar het boek is in principe goed genoeg om dat op te vangen. Ik ben benieuwd naar volgende boeken in de reeks!

Bron foto: literatuurplein.nl

3 gedachten over “Boek: De Leerling – Tess Gerritssen

  1. Ik heb de boeken van Tess allemaal verslonden en kan niet wachten op een nieuw avontuur van Rizooli & Isles. Tess Gerritsen is arts he wist je dat, vandaar dat ze alles zo goed weet.

  2. Pingback: Boek: Tess Gerritsen – De zondares « writerinheels

Geef een reactie

