Ga voor je dromen!

De meeste dromen zijn bedrog, zong Marco Borsato ooit. En misschien is daar wel een kern van waar (als ik immers droom dat ik een relatie heb met maffiabaas Freddie Mercury is dat niet heel geloofwaardig ofwel?). Maar van je échte dromen, de dromen die je wakker droomt, je doelen, daarvan weet ik zeker dat ze uitkomen. Waarom? Omdat ze bij mij uitgekomen zijn. Alles wat ik wilde is min of meer uitgekomen.

Als klein meisje wilde ik graag schrijver worden. En daarna journalist voor vrouwenbladen. Schrijver ben ik nog niet, maar dat komt nog wel. Journalist voor vrouwenbladen ben ik al. Hoe gaaf is dat? Ik heb mijn grootste droom al waargemaakt! Daarnaast woon ik met mijn grote liefde en een fantastische kitten in een prachtig appartementje in een grote stad (iets wat ik ook altijd al wilde). En kan ik door deze blog elke dag doen wat ik leuk vind: schrijven.

Maar hoe maak je je dromen dan waar, zul je denken? Het is niet zo moeilijk. Ik heb hier een aantal tips voor je.

Beslis wat je wilt. Doe je ogen dicht en stel jezelf de vraag: Wat wil ik nou echt? Sluit alle meningen van andere mensen buiten, en beslis wat je wilt. Wil jij graag topsporter worden?
Of wil je modeontwerpster worden? Alles kan. Je kunt al je dromen bereiken. Maar daarvoor moet je wel eerst voor ogen hebben wat je wilt bereiken, anders kun je er moeilijk naartoe werken.


Bedenk hoe je dat gaat bereiken. Een plan is belangrijk. Wil je, net als ik, schrijven voor tijdschriften of websites? Dan is het een goed begin om zelf eens te gaan bloggen. Leer jezelf een goede spelling en zinsstructuur aan, werk aan je creativiteit, en schrijf vooral héél veel. Vervolgens kun je misschien een opleiding journalistiek of media doen? En vanuit daar kun je weer ervaring op doen bij de bladen of websites van je dromen. En datzelfde geldt voor elk ander beroep. Wil je graag actrice worden? Volg acteerlessen, schrijf je in voor een cursus, ga naar de toneelschool.


Geloof in jezelf. Als je niet in jezelf gelooft, kom je nergens. Natuurlijk zul je ooit je twijfels hebben, maar waarom zou jij niet kunnen bereiken wat je wilt? Misschien ben je nu nog niet goed genoeg, maar dat kun je toch leren? Practice makes perfect, as they say.

Weet je wie er ook ooit faalden? Einstein, J.K. Rowling, Katy Perry, The Beatles, Mika. En nog véél meer mensen. Maar zij zijn er toch ook gekomen? Nou dan!

Wat zijn jouw dromen?

Bron foto’s:  ikko-ikka2.tumblr.com, msreginapple.tumblr.com, 4uquotesru.com, kushandwizdom.tumblr.com

Geef een reactie

