Review: Saskia Noort – De Eetclub

Hee, een boekrecensie op zaterdag? Yep. Maandag ben ik jarig, dus dan een speciaal artikel (psst.. een winactie?)! Stay tuned!

Ik weet dat ik een belediging ben voor vrouwelijk lezend Nederland als ik zeg dat ik niet alles van Saskia Noort heb gelezen. Mijn liefde voor thrillers laait pas sinds een aantal jaar op, en ik las daarvoor voornamelijk chicklits. Ooit heb ik een keer een miniboekje van Saskia Noort gekregen. Waarom en waar weet ik niet, alleen dat ik het spannend vond.
Confession: ik heb ruim twee jaar in een bioscoop gewerkt. In die periode kwam ook ‘De Eetclub’ uit. Een film die me spannend leek, en alleen al vanwege de sterrencast ontzettend interesseerde. Toch zag ik ‘m niet. Hier en daar zag ik stukjes voorbij komen als ik door de zaal liep, en het einde heb ik denk ik ook al eens gezien (hoewel die anders is dan in het boek toch?). Gelukkig kan ik me daar weinig van herinneren.

Ik dacht: laat ik eens een boek van Saskia Noort lezen. Kan ik er ook over meepraten. En ik vond het een prima boek. Niet denderend, maar ik ben dan ook wel streng. Ik denk dat ik zelfs mijn eigen boeken heel slecht zou vinden (en daarom begin ik dus ook nooit aan een bestseller). Ik vond het taalgebruik niet altijd geweldig, maar ook niet slecht. De verhaallijn vond ik in essentie spannend, hoewel de uitwerking wat tegenviel. Ik heb het nergens echt spannend gevonden, ook niet tijdens de climax. Hooguit… interessant.

Wat ik erg verwarrend vond waren het grote aantal personages. Daardoor raakte ik steeds in de war met wie nou wie is, en had ik het idee een aantal personages totaal niet te kennen. Dat vind ik altijd jammer, want de binding met een personage is zoveel groter als je de persoon kent. Daarentegen vond ik de setting in het gooi erg leuk. De details werden goed omschreven, zodat je een goed beeld hebt van hoe een omgeving eruit ziet.

Conclusie: Maakt de potentie niet helemaal waar, maar prima als je zin hebt een zondagmiddag op de bank te liggen met een boek.

Houden jullie van Saskia Noort?

Bron foto: Boekenbuzz.nl