Samenwonen: Tips & Tricks

Soms denk ik dat ik veel te jong een oud wijf word. Zo ben ik afgestudeerd, woon ik in samen een ruim huurappartement, heb ik een kat, en spendeer ik mijn avonden het liefst met vriendlief op de bank met een film/boek. En eten. Veel eten.

Maar blijkbaar heeft dat zo moeten zijn. En niet dat ik het erg vind, nee: ik vind het fantastisch. Omdat ik zelf een vrij druk en outgoing persoon ben, heb ik behoefte aan een rustig thuis. Waar alles goed is, en de grote bozen mensenwereld me niet beangstigt. (Niet dat het dat doet hoor. Of nouja, soms. Maar wie heeft dat niet?)

Mijn hele leven heb ik vriendjes gehad. Al sinds mijn achtste ben ik constant aan de man geweest. Nou kun je dat afschuiven op weinig zelfvertrouwen, slecht alleen kunnen zijn (guilty) of aandachtsgeil zijn (Nouja. Soms. Maar wie heeft dat niet?). Ik kan er niets aan doen. Ik vind het gezellig om een relatie te hebben, en hou ervan om verliefd te zijn. De maanden dat ik single ben geweest zijn echt in de minderheid.

Inmiddels woon ik officieel sinds twee maanden samen, maar de waarheid is dat ik al bijna twee jaar soort van samenwoon. Ik kwam altijd al zo vaak bij mijn Vriend (die op zichzelf woonde) en bleef daar dan een aantal nachten slapen. Echt samenwonen is dan ook geen probleem. En aangezien het bij mij en Vriend zo simpel gaat, dacht ik: ik deel mijn tips & tricks op het gebied van samenwonen.

Tips & Tricks over samenwonen:

– PRAAT met elkaar. Als je iets dwars zit, probeer dan even je agressie van je af te laten glijden (moeilijk!) en bespreek wat er mis is. Alleen maar lullige opmerkingen mompelen (‘Wat zei je daar? Niets!’) lost uiteindelijk niets op. Al is het soms wel leuk. Alleen helaas meestal niet voor lang. (‘Je zei wel iets. ZEG HET DAN!’)

– Maak afspraken. Spreek met elkaar af wie wat schoonhoudt en wanneer. Natuurlijk moet je er niet als sergeant bovenop gaan staan, als hij drie minuten te laat is met afwassen, maar hem vriendelijk herinneren aan het feit dat hij twee dagen geleden zijn was zou strijken is niet verboden. Zeker niet als jij al gekookt/schoongemaakt/gewassen hebt en op het punt staat de kattenbak te legen.

– Heb je eigen leven. Constant tegen elkaar aankijken is ook niet alles, hoe mooi ik Vriends blauwe ogen ook vind. Soms wil ik hem gewoon even niet zien. Dan zijn er twee opties: jezelf opsluiten in de slaapkamer of gezellig iets met vrienden doen. Bij het laatste heb je elkaar tenminste weer iets te vertellen als je terugkomt, hoewel het eerste ook prima als quickfix gebruikt kan worden.

– Doe leuke dingen samen. Je wilt immers niet aan het eind van de maand terugdenken: gut, wanneer zijn Vriend en ik eigenlijk voor het laatst weggeweest? Iets leuks doen samen hoeft niet veel geld te kosten. Neem gewoon je avondeten mee, leg een kleedje neer in het park en ga picknicken. Hebben we vele malen gedaan deze zomer. Of stap op de fiets en fiets een keer een andere route door de wijk, wie weet ontdek je samen wel een leuk nieuw terrasje. Of anders ga je gewoon naar een vijfsterrenresort op de Malediven. Kan ook leuk zijn.

– Niet alles hoeft vandaag. Of perfect. Dat zijn nog wel eens dingen die ik vergeet. True fact: je wordt onrustig van rommel. Maar een huis brengt veel klusjes en rommeltjes met zich mee. En als je een perfectionist bent zoals ik, kan dat stress mee brengen. Zo moet mijn huis er binnen twee weken na verhuizing uitzien alsof het is weggelopen uit een interieurmagazine. Maar ehh, zoveel geld heb ik niet. En als ik weekend heb, wil ik slapen. Heel. Veel. Slapen. Je kunt dus best wel iets uitstellen tot morgen. En als dat niet werkt, maak je toch gewoon een planning? Hou ‘m alleen wel realistisch, dat zorgt anders alleen maar voor meer frustratie.

– Maak ruzie. Soms wil je gewoon even je Vriends hoofd eraf trekken. Zoals die keer dat hij was in de wasmachine deed, hem niet aanzette, en jij daarna vrolijk denkt: ‘He, de was is droog, ik ga ‘m ophangen!’ Of die keer dat jij de hele dag druk in de weer bent geweest  met vijf interviews en een aantal klusjes in huis, en hij vervolgens niet in zijn eentje wil afwassen omdat hij ‘de hele dag heeft gewerkt’. Dat zijn momenten dat je gewoon even ruzie moet maken. Je zult zien, het lucht op.

– Geniet. Tuurlijk. Soms is samenwonen helemaal niet leuk. Maar je moet je beseffen: je bent gezond, woont in een leuk huisje (of waar dan ook) en spendeert lekker veel tijd met de persoon van wie je het meeste houdt. Is dat niet reden genoeg om te genieten?

Wat is jouw samenwoontip?

Bron foto: Apartmenttherapy.com

2 gedachten over “Samenwonen: Tips & Tricks

  1. Ik woon sinds kort ook samen en vind het heerlijk. Had al een keer samengewoond en toen beviel dat ook heel goed. Samen één rustpunt hebben en altijd thuiskomen bij degene die je het allerliefst vindt van de hele wereld. Beter kan niet!

Geef een reactie

