Healthy snack: Fat free vegan muffins

muffins

Sinds het lezen van ‘Skinny Bitch’ (waarover later meer), ben ik me meer bewust van wat ik in mijn mond stop. In een week waarin je jarig bent (etentjes, etentjes, etentjes) laat ik dat even los, maar afgelopen week heb ik heel gezond geleefd. En daarbij past een recept wat ik toen vond voor muffins. Maar niet zomaar muffins, nee: fat free vegan muffins. Dat is vast ranzig, zul je denken. Maar nee. De muffins waren goddelijk. Hieronder het recept voor je!

Fat free vegan muffins
Eigenlijk houdt vegan in dat je geen dierlijke producten gebruikt. Deze muffins worden dus zonder eieren en melk gemaakt. Ook probeer ik te minderen met suiker, en heb ik de suiker dus vervangen door agavesiroop. Daar voel ik me veel beter bij dan het eten van gewone suiker, omdat het veel langzamer in je lichaam wordt opgenomen. Ook is agavesiroop vrij zoet, dus hoef je er minder van te gebruiken om dezelfde zoete smaak te krijgen. Maar het staat je compleet vrij om suiker te gebruiken.

Ik gebruikte engelse bakmaten, maar ik heb ze voor je omgezet naar Europese:
2,5 cup = 320 gram zelfrijzend bakmeel
1 theelepel kaneel
45 gram agavesiroop of 65 gram suiker
0,5 cup = 170 ml appelsap (ga voor biologische zonder toevoegingen)
1 appel in pleine stukjes
2 bananen geprakt

muffin
Zoals je ziet heb je maar heel weinig ingrediënten nodig, en het bereiden is dan ook heel simpel. Verwarm de oven voor op 160 graden. Vet dan het muffinblik in met boter, of olie (als je het echt vegan wilt). Je begint met het kleinsnijden van de appel en het prakken van de banaan. Vervolgens mix je in een grote schaal het bakmeel, kaneel en agavesiroop (of suiker). Als dat gemixt is, gooi je er de appelsap, stukjes appel en geprakte banaan bij. Ook dit mix je weer, totdat het een goed beslag is geworden. Vul vervolgens de muffinvormpjes tot ongeveer 2/3e. Stop de muffins daarna ongeveer veertig minuten in de oven. Ze zien er misschien net wat minder appetijtelijk uit dan de eier en melk muffins, maar trust me: je voelt je zoveel beter na het eten van een van deze schatjes!

Geniet van je guiltfree snack! Ga jij ze maken?

Geïnspireerd op dit recept.

Geef een reactie

