Boek: Skinny Bitch

Jeej, vandaag ga ik naar Lady Gaga! Zo, dat wilde ik even zeggen. Over naar de orde van de dag: Skinny Bitch.

De laatste tijd hou ik me veel meer bezig met gezond eten. Eigenlijk is dat gekomen sinds ik voor tijdschriften werk. In het hoofdkantoor waar een hoop bladen gevestigd zijn is een grote kantine, met veel gezonde opties. En als je daar alle mooie slanke vrouwen voorbij ziet trippelen met een goedgevulde salade, denk je wel een tweede keer over je broodje kroket. Op de redactie werd altijd veel gepraat over gezond eten, en daar leerde ik veel van. Zelf groeide ik namelijk op met een geweldig lieve moeder, maar goed koken kon ze niet. Knolselderij, couscous, linzen, ik had er nog nooit van gehoord. Toen ik mijn e-reader kreeg, las ik dan ook het boek Skinny Bitch. Wat vond ik daarvan?
Skinny Bitch is een boek dat het veganisme promoot. Niet iets waar ik een jaar geleden voor open zou staan. Maar sinds de laatste maanden groeit mijn fascinatie voor gezondheid, sporten, en goed biologisch eten. Vlees eet ik nog maar weinig (ik gok maximaal drie keer per week – ontbijt & lunch ook meegerekend), dus dan is de stap naar vegetarisch eten steeds minder groot. En veganisme is dan nog maar een stapje verder. Voor mij (nu nog!) alleen een stapje te ver.

Veel celebrity’s (denk Gwyneth Paltrow en Victoria Beckham) zouden zweren bij het boek Skinny Bitch. Toen Victoria Beckham gefotografeerd werd met het boek, explodeerden de verkopen. Het taalgebruik van het boek staat bekend om zijn kleinerendheid. Voorbeeld: ‘Als je denkt dat je een skinny bitch kunt worden als je frisdrank drinkt, dan ben je een dik vet zwijn’. Dat soort taal komt veel in het boek voor. Maar als je dat van te voren weet, dan kun je er doorheen prikken. Het is puur om meer boeken te verkopen. En achterin het boek wordt het taalgebruik veel vriendelijker, en geven ze zelfs toe dat het voor de verkoopcijfers is. Logisch. Wie koopt er anders een boek over veganisme?

Ik heb heel veel geleerd over eten door dit boek. Ik weet nu hoe slecht suiker is, dat je koolhydraten echt wel nodig hebt, en welke stoffen goed en slecht voor je zijn. Ik ben overgestapt op agavesiroop (een suikervervanger die langzaam in je lichaam wordt opgenomen), en ontbijt met sojamelk en havermout. Ik ben nog niet helemaal vegetarisch of veganistisch, maar het is een goed begin om zo nu en dan zo te eten. En oja, dat gedeelte over slachthuizen en wat ze daar doen met dieren, zorgt ervoor dat ik nooit meer dieren wil eten. Ik heb gehuild, zoveel pijn die arme beestjes moeten lijden. Ik wil niet dat mijn geld die industrie onderteunt Maargoed. Kleine stapjes, cold turkey (ha!) vegetariër worden, is voor mij niet succesvol. Maar dat ik ooit vegetariër wordt, zou me niet verbazen. Al met al moet je dit boek niet al te serieus nemen (al die scheldwoorden worden na een tijdje hilarisch, en niet alle claims zijn waar), maar een goede inspiratie is het wel.

En jij, wil jij het boek lezen? Wat vind jij van veganisme?

Bron foto: organiceyourlife.com

9 gedachten over “Boek: Skinny Bitch

  1. Ik zou het wel willen lezen, ik ben best benieuwd naar het boek en ben best geinteresseerd in het veganisme. Maar omdat ik een allergie heb voor melk en ei mis ik al een hoop voedingstoffen. Geen vlees eten zou dus niet goed voor me zijn.

  2. Ik vind gezond eten wel belangrijk, maar ik ben opgegroeid als echte vleeseter en ben dan ook gek op vlees. Ik hou ook van ander eten, zoals vis en vegetarisch, dus eet ongeveer 2x per week vlees. Maar vegetarisch worden? Nee, daarvoor hou ik teveel van een lekker kippetje of een goede biefstuk.
    Het zelfde geldt voor melk, ik vervang het af en toe door soja omdat ik het lekker vind (vooral de banaan smaak!) maar zou nooit overgaan op alleen maar soja.
    Wat ik bedoel te zeggen is dat ik wel gezond eet, en de overwegingen om vegetarisch te worden ook snap en dat ik het heel knap vind dat er mensen zijn die dat kunnen 🙂

    Volgens mij is de Skinny Bitch een erg leerzaam boek, wil hem graag een keer lezen.

    • Ja ik kan ook echt wel genieten van een fijn biefstukje ofzo. Maar ik eet het maar weinig, en daar voel ik me goed bij. Als we allemaal één dag per week geen vlees eten, scheelt dat al 1 miljoen auto’s qua uitlaatgassenuitstoot geloof ik.. We zijn goed bezig dus 😉

  3. Kwam via de wordpress-zoekmachine op je site! En erg leuk dat je aandacht aan dit boek besteedt. Zie veel reacties met als insteek: ‘Zou niet zonder vlees kunnen’. Zelf eet ik ruim 12 jaar niets meer van dieren, dus ik zou nooit meer met vlees kunnen (of willen). Anyway, wat heel erg helpt is wanneer je naar vlees smacht, je beseft dat wat dieren moeten doorstaan om op je bordje te komen veel erger is dan wat je meemaakt als je het niet kan (wil) eten.

    @Yolande Overigens is vlees erg makkelijk vervangbaar wanneer je een melk- en ei-intolerantie hebt. Zo kun je peulvruchten in combinatie-eten met zilvervliestrijst. Die combi laat het lichaam denken dat je vlees eet. En zo zijn er tal van andere mogelijkheden!

    Hoe dan ook, goed dat je zo bewust bezig bent met wat je eet. Alleen al daardoor ga je je beter voelen! Succes!

    • Wat een uitgebreide reactie! Ja, ik eet redelijk vaak vegetarisch, voelt goed. Maar een stukje sushi met zalm… dat zou ik toch niet kunnen missen.

      Ik moet wel zeggend at de vleesvervangers echt heel goed zijn (niet allemaal trouwens). Het lijkt me lastig om geen dierlijke producten te eten, maar wel een leuke uitdaging om een keer te doen!

      • Ja, komt ook omdat ik het interessant vind natuurlijk! 🙂

        Vleesvervangers zijn zeker niet allemaal even goed.. sommigen zijn gewoon echt droog. Vandaag de Falafel van de Vivera op in een pitabroodje, dat was wel een succes! Verder maak ik meestal gewoon zelf iets van tofu. Weet niet of je van koken houdt, maar je wordt vanzelf wel een beetje creatief.

        Ben je ook geïnteresseerd in powerfoods trouwens? Daarin ben ik me de laatste tijd aan het verdiepen, daar kun je echt superveel mee opvangen!

        Anyway, mocht je een keer de uitdaging aangaan en vragen hebben, kun je me altijd benaderen!

      • Wat lief! Ik heb nog nooit zelf tofu gemaakt, maar dat wil ik nog wel eens testen. Heb t wel eens op, maar de textuur vond ik zo… sponzig 😉 Ik wilde die falafel laatst proberen, goed dat je het zegt, ga ik volgende week een keer maken denk ik!

Geef een reactie

