Documentaire: Amish: A secret life

Normaal gesproken schrijf ik over films op vrijdag. Een hobby van me, die ik graag samen met Vriend uitvoer. Filmpje, lekker op de bank, en even een andere wereld induiken. Maar zo nu en dan kijk ik ook documentaires. Daarbij duik je niet een andere wereld in, maar juist dieper in de wereld waarin we leven. En wat dat betreft heb ik natuurlijk favorieten. Zo houd ik van de documentaires van National Geographic (ik ben een nerd), en kijk ik samen met Vriend regelmatig mijn favoriete documentaires: van Louis Theroux. Maar vandaag bespreek ik een documentaire die ik op youtube zag en die een diepe indruk op me maakte. Amish: A secret life.

Veel weet ik niet van de Amish. Het is een zeer religieus volk dat in Amerika (o.a. Pennsylvania) woont, en dat hun leven zo primitief mogelijk houdt. Dit betekent: geen elektriciteit, geen auto’s, en al helemaal geen dingen als computers of tv’s. Ik heb ze ooit in het echt gezien. Toen ik in Amerika op vakantie was in 2009 reden we door een gebied waar Amish woonden. Ik voelde me wel een beetje beschaamd om te gluren naar hun leven, maar ik was er wel heel nieuwsgierig naar. Je haalde gewoon onderweg koetsen in, en langs de weg stonden echte oude boerderijtjes met van die oude windmolentjes. De mannen hadden baarden en de vrouwen droegen van die witte kapjes en lange seksloze jurken. Ik vond het een beetje een enge sekte. Al helemaal omdat je de laatste tijd veel shows ziet over de negatieve kant van het Amish bestaan. Daardoor ging ik het zien als een sekte waarin huiselijk geweld en onderdrukking heel veel voorkomt. Je moet je immers strikt aan de regels houden, anders word je er uit gezet.

Maar toen zag ik Amish: A secret life. De mensen op het filmpje zagen en lief uit, en dus keek ik. En wat ik daar zag: de liefste familie die ik ooit gezien had. David en Miriam lachen constant, en zijn ontzettend lief en gastvrij. Ze geven heel veel aandacht aan hun gezinsleven en kinderen. En ondanks het feit dat ze heel gelovig zijn, zijn ze niet compleet outdated. Zo eten ze gewoon een stuk pizza bij pizzahut en shoppen ze bij Walmart.

Als je een inkijken wilt in het leven van een Amishfamilie moet je deze documentaire echt kijken. Hij duurt maar een uurtje, en je zult er een heel warm en vrolijk gevoel aan over houden. Ik vind het goed om me af en toe bewust te worden van de verschillende levensstijlen en overtuigingen in de wereld, en ik vind de Amish-leeftstijl na het zien van de documentaire een fijne en warme levensstijl. Ik denk dat het me goed zou doen in zo’n rust te leven. Maargoed, onderdanig zijn naar Vriend zou me al niet lukken, dus heel ver komt het niet met mij als Amish.

Natuurlijk ben ik het niet met alles eens. Zoals bijvoorbeeld dus de onderdrukking, og het feit dat ze ‘dankbaarheid is dat haar man haar slechte kanten aanwijst’. En ook het hele sobere, zonder lol, spreekt me niet heel erg aan. Maar de warmte van deze bijzondere familie maakt het een interessante mix. Anyway, ga kijken!

Ken jij de Amish? Wat weet je van ze?

Bron foto: diggersrealm.com

2 gedachten over “Documentaire: Amish: A secret life

  1. Ik kende de amish wel en ik vind hun levensstijl ook wel interessant. Hoewel ik meer naar ze keek als mensen die nog echt primitief leven en niet als een sekte. Deze documentaire zal ik ook zeker gaan kijken!

  2. In mijn voorlaatste jaar van het middelbaar hebben we tijdens de lessen godsdienst ook ’n docu gezien over de Amish. Ik was in het begin ook ontzettend sceptisch, want wie leeft er nou zonder telefoon en auto’s? Ik snapte het niet. Ik snapte het na de docu nog steeds niet helemaal, maar ik begréép het wel. Ik kan me inbeelden dat het leven als Amish heerlijk moet zijn, je hebt geen zorgen omdat je internet er uit ligt of omdat de prijzen van de benzine weer gestegen zijn. Nee, je gaat gewoon met de koets naar de kerk (of naar de ruimtes waar zij hun missen houden) en that’s it. Er werd ons tijdens die lessen ook gevraagd of wij zouden kunnen leven als Amish, en ik wist daar toen geen antwoord op, nu nog steeds niet. De rust lijkt me heerlijk, de primitiviteit en alles, maar of ik ’t zou volhouden? Mh. Geen idee. Het lijkt me wel ‘leuk’ om eens een maand, of twee maanden, te leven als Amish, om alle ins and outs te ontdekken van hen. En zoals Yolande bezie ik de Amish ook niet als sekte, gewoon als ’n hoopje mensen die primitiever dan wij leven en die heel veel waarde hechten aan geloof en ‘samen zijn’.

Geef een reactie

