Vijf dingen die ik leerde in Egypte

Ik met hoofddoek. Ik heb dus nog een toekomst in het Midden-Oosten.

Zo, met een stel goede wallen (pas om vijf uur vannacht in bed!) zit ik weer te tikken voor mijn geliefde blog. Met frisse zin, want een vakantie doet veel goeds voor je motivatie! De foto’s en reisverslagen komen later wel, maar eerst een aantal dingen die ik leerde van Egypte!
1. Als blonde vrouw heb je het er goed.
Ik denk dat ik gemiddeld vier complimenten per dag kreeg over hoe onwaarschijnlijk bloedmooi ik wel niet was. Ik kan je vertellen dat het best leuk is als iemand je de hemel in prijst voordat je nog maar de eerste hap van je ontbijt binnen hebt. De hoeveelheid kamelen die Vriend voor me kreeg maakte hem een reike sheik, maar gelukkig heeft hij me niet afgestaan. Het zal nog wennen worden terug in Nederland, waar niemand me wijst op het feit dat ik eigenlijk een prinses ben.

2. We zaten helemaal niet in Stella Garden maar in Stella Beach
Dat heb je als je lastminute met Vakantieveilingen gaat. We dachten te boeken voor Stella Garden, maar kwamen terecht in Beach. En gelukkig maar, want vanaf het balkon zagen we het strand, iets wat van Garden niet te zeggen was :-).

3. Iedereen doet alles voor geld
Als je niet wilt betalen kun je beter nergens heen gaan, en stil in een hoekje voor je uit kijken zonder dat je met mensen praat. Want echt, die verkopers… Wat een ramp. ‘Beautiful hand made scarf, lady, one euro! You want to look? LOOK. LOOK!!!’. Ze pakken je nog net niet beet. Ze gaan met je op de foto en vragen dan geld, nemen een foto van je en vragen geld, sjouwen je koffer en vragen geld, en doen eigenlijk alles voor geld. Als je niet wilt betalen moet je de service niet aannemen (waar ze meestal niet moeilijk over doen). En wat erg handig is, is gewoon tien egyptische pond in je broekzak houden. Dat is ongeveer €1,25, en een prima fooi als iemand je zware koffers naar je kamers sjouwt. Als je weet dat de mensen op het resort ongeveer 150 euro per maand verdienen, dan word je vanzelf wat makkelijker met geld. Kleine moeite, groot plezier.

4. Egypte is een zootje
Echt hoor. Overal ligt rotzooi, maar dat heeft zijn charme. Je voelt je echt in een ander werelddeel, een andere cultuur. ‘Hoezo mooie bomen langs een weg? Deze weg doet het toch gewoon prima?’, dat lijkt een beetje de instelling. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. En dat is natuurlijk prima om zelf ook in je hoofd te houden in je leven. Ik kan immers niet: size zero hebben, keukenprinses, yogi, topmodel, supervriendin, bestsellerschrijfster, topatleet, zen, homedecorator en stijlicoon tegelijk zijn. Al zou ik dat willen. Milou die doet wat ze leuk vindt, is misschien ook gewoon goed.

5. Egypte is mooi
Egypte is dan misschien een zootje, en iedereen wil je geld, het is ook een prachtig land. Met Corendon deden we een aantal excursies, en die waren (bijna) allemaal echt de moeite waard! Luxor heeft geloof ik 25 monumenten voor op de Werelderfgoedlijst van Unesco, waarvan wij er een handjevol gezien hebben. Zo indrukwekkend die vierduizend jaar oude tempels! Ook het snorkelen was geweldig, wat een prachtige koraal en vissen! Verder heb ik nog op een kameel gereden, en keihard op een quad door de Sahara gecrossed. Dat uitzicht… ruwe bergen, overal zand. Egypte is een prachtig land, als je het wilt zien.

Geef een reactie

