Boek: Chantal van Gastel – Geknipt voor jou

Een aantal jaar geleden zat ik lichtelijk nerveus in een Etten-Leurse lunchzaak op mijn interviewkandidaat te wachten. Chantal van Gastel heette ze. Ze had twee succesvolle boeken geschreven, en ik had me helemaal ingelezen in haar verhaal. Ik vond haar (toen al!) inspirerend omdat ze haar dromen had waargemaakt. Ze kwam binnen, een stralende verschijning, die in het interview dat volgde ook nog eens een heel erg lieve en leuke vrouw bleek. Na het interview gaf ze mij haar tweede boek. Ze signeerde het met de opmerking dat ze het zo’n leuk interview had gevonden. Mijn hart had ze natuurlijk gestolen. Toen ik voor school een portret over iemand moest schrijven, koos ik haar. Er was nog zoveel dat ik over haar wilde weten. Ze wilde graag meewerken aan mijn schoolopdracht. Ik ontmoette haar en haar familie in het huis van haar ouders, waar we in de achtertuin meer dan een uur spraken over haar leven. Wat een lieve leuke mensen!

Een paar jaar geleden las ik regelmatig chicklits. Tientallen heb ik er verslonden, en niets is een betere vorm van ontspanning dan een goed geschreven chicklit. Daarentegen is niets saaier dan een slecht geschreven chicklit. De balans is wankel, en de grens is dun. Als je een aantal matige chicklits treft, laat het een bittere smaak in je mond achter. De volgende keer dat je trek hebt in een chicklit, denk je wel twee keer na. De laatste paar maanden heb ik bijna alleen maar thrillers gelezen. Daar had ik zin in. Maar toen ik in Egypte op een bedje aan het zwembad lag, besloot ik dat daar maar één ding bij paste: een goede chicklit. Ik las ‘Geknipt voor jou’ van Chantal van Gastel. Benieuwd wat ik er van vond?

‘Geknipt voor jou’ is écht een heel leuk boek. Ik begin altijd met lage verwachtingen aan een chicklit (het is zo zonde als ze tegenvallen), maar dat was voor dit boek echt niet nodig. Chantal van Gastel is een erg goede schrijfster. Haar schrijfstijl is heel toegankelijk, makkelijk om te lezen, en sluit aan op de belevingswereld van haar lezers. En dat is belangrijk, want een chicklit staat of valt met een leuke schrijfstijl. Het verloop van een chicklitverhaal is meestal vrij voorspelbaar: jongen en meisje vinden elkaar leuk, jongen en meisje krijgen ruzie, het komt toch weer goed tussen jongen en meisje. Maar Chantal wist het op zo’n leuke manier te verwoorden, dat ik het idee had dat ik écht in de kamer stond bij Hannah en Frank. En dat is knap, want ‘show, don’t tell’ is een lastige schrijfregel, die in het enthousiasme om je visie over een scène te delen, nog wel eens verloren gaat. Bovendien diept van Gastel haar karakters goed uit. Het zijn geen leeghoofdige omhulsels. Ze hebben allemaal niet alleen een doel in het verhaal, ze hebben ook nog een eigen persoonlijkheid. Niets irritanter dan een personage dat totaal niet uitgediept wordt.

Waar ik erg om moest grinniken, was dat ik op het einde dacht: het verhaal zou natuurlijk pas helemaal compleet zijn als ze gaan trouwen en kinderen krijgen. Maar hoe gaat Chantal dat er nou nog infietsen? Twintig bladzijden voor het eind, terwijl ze pas net een paar maanden samen zijn? Maar vrees niet, op het eind vindt Chantal een heel creatieve manier om dat toch nog te laten plaatsvinden. Ik moest er om glimlachen, en heb het boek met plezier gelezen. Chantal van Gastel is de Nederlandse Sophie Kinsella. En dat meen ik echt. Wie had ooit gedacht dat een van de beste vrouwelijke auteurs van Nederland een ‘simpel meisje’ uit mijn woonplaats zou zijn? Ik zeg: inspirerend. Laat ik ook maar eens aan mijn debuutboek beginnen. Als ook maar één letter zo lekker zo leest als die van Chantal, zou het voor mij al een geslaagde missie zijn.

Ps. Valt het iemand anders ook op dat Chantal altijd Engelse namen voor haar karakters verzint? Wel handig voor een Engelse verfilming natuurlijk 😉

Houden jullie ook zo van Chantal van Gastels chicklit?

Bron foto: fashionscene.nl, dichtbijroosendaal.nl

3 gedachten over “Boek: Chantal van Gastel – Geknipt voor jou

  1. Pingback: Boek: De Dag van de Jakhals – Frederick Forsyth « writerinheels

Geef een reactie

