Self development October

Zo nu en dan is het tijd eens goed naar jezelf te kijken. Zo zat ik gisteren, op een maandagochtend, lichtelijk depressief mijn tijd te verdoen op het internet terwijl ik ongewassen en al in een kamerjas Pringles at. Ja. Tijd voor verandering denk je dan.

Daarom heb ik besloten om deze maand in het teken van ontwikkeling te zetten. Ik heb een aantal hoofdthema’s gekozen, waarbij ik mezelf een doel stel voor de maand oktober. Ik ga proberen deze doelen na te leven. Ik denk dat ze best realistisch zijn, maar doordat het er best wel veel zijn, hoop ik dat ik het allemaal in één keer kan aanpakken. (Ik weet nu al dat ik over een maand huil: het waren er teveeeeeel!) Maar je moet ergens beginnen, niet? Daar gaan we: self development month!

Mind
– Meer tijd besteden aan mijn lievelingshobby: schrijven. Nog meer, hoor ik u denken? Ik doe praktisch niet anders. En dat klopt ook. Ik schrijf elke dag blogs voor op deze blog, en werk daarnaast als journalist voor tijdschriften, websites en krant. Maar mijn allerliefste passie is fictie. Ik hou van het verdwijnen in mijn eigen verzonnen personages en verhaallijnen. Ik wil me dus vaker bezighouden met het schrijven van (kort)verhalen. Minstens een keer per week een uurtje, maar het liefst vaker.


Body
– Slechte snacks behoren vanaf nu tot het weekend. Na het avondeten hoeft er niets meer gegeten te worden (nee, echt niet), en die eerder genoemde Pringles worden een uitzondering in plaats van de regel. Ook zal ik elke dag de tijd nemen om een gezonde lunch klaar te maken. Dan krijg ik later minder zin om te snacken, en een gezonde volwaardige maaltijd zorgt dat ik me goed voel over mezelf.

– Drie keer per week sporten. Vaker mag natuurlijk, maar hoeft niet. De periode waarin ik elke dag sportte, hoeft van mij niet meer. Je kunt jezelf niet onder immense druk blijven stoppen. Drie keer in de week is genoeg. Hardlopen, Bodyrock, yoga, zwemmen, dansen. Waar ik dan ook zin in heb.

Spirit
-Vanaf vandaag maak ik mezelf de belofte om me elke dag voor tien uur ’s ochtends te hebben gedoucht en aangekleed. Als thuiswerkende zzp’er, wil je nog wel eens de neiging hebben om in je ochtendjas (ZO.LEKKER.ZACHT) te blijven internetten. Maar je even douchen, moeite doen om er leuk uit te zien en schoenen aandoen (niet die afgetrapte sloffen) kunnen je motivatie een goede kickstart geven. Immers: jij kunt de wereld aan.

– Ik wil elke week minstens één boek lezen. Of dit nu chicklit, thriller, roman of zelfhulpboek is, maakt niets uit, maar het is goed voor de ontwikkeling. Ontspannen doe ik met een tijdschrift of een film/documentaire (het liefst ook één per week). Pulp-tv kijken we niet meer, en eten voor de tv is verleden tijd.

Money
– Ik wil nog minstens twee extra betaalde schrijfopdrachten krijgen deze maand, en het liefste een paar mooie verhalen vinden om te interviewen. Daarnaast wil ik elke dag een waardevolle post schrijven op mijn blog. Geen halfslachtig bijeengeraapt zootje waar niemand plezier aan beleeft.

– Van elke paycheck die ik vanaf nu krijg, gaat 10% naar de spaarrekening waarvan ik een rondreis wil maken met Vriend door Amerika. Als dat geen stok achter de deur is om te sparen…

Love
– Ik wil maximaal één avond in de week een ‘langs elkaar heenleef’-avond met Vriend. Dat we allebei in een aparte kamer op onze Apple’s zitten te werken, en ’s avonds op verschillende tijdstippen in bed kruipen. Dat heeft de afgelopen tijd vaak genoeg plaatsgevonden, en daar ben ik nu wel klaar mee. Voortaan wil ik bijna elke avond lekker samen een filmpje kijken, of een boekje lezen in bed. Samen aan tafel dineren, leuke uitjes doen in het weekend. Natuurlijk moeten we ook wel een eigen leven hebben. Alles samen doen is ook niet goed!

– In het kader van selflove: ik kijk niet meer in mijn ondergoed in de spiegel. Dat doet niets voor mijn zelfvertrouwen. Ik heb altijd body-image issues gehad, en zou het liefste heel slank zijn (ik heb gewoon een prima figuur). Ik vind altijd wel iets wat niet goed is aan mijn lichaam. Daarom de no mirror-rule. Het gaat om de binnenkant. Geluk zit van binnen. *herhaalt mantra*

– Nog eentje in het kader van selflove: alle negatieve gedachten weerleggen met positieve gedachten. Niet: Dat kan ik vast niet. Wel: Wat leuk, dat ga ik proberen. Niet: Zij heeft een veel succesvoller leven dan ik. Wel: Ik ben blij met mijn leven en mijn dromen. Dat eeuwige vergelijken met anderen moet maar eens ophouden. Maar dat zit zo ingesleten dat ik het maar een andere keer moet aanpakken.

Wie doet er mee aan Self Development October? Heb jij doelen?

Bron foto’s: Pamba op devianart.com, weheartit.com, thefuckingnameislove.tumblr.com, madebynike.tumblr.com, tanzdreamerr.tumblr.com, pinterest.com

5 gedachten over “Self development October

  1. Wat heb je leuke doelen! Ambitieus! Veel is wel herkenbaar, ik ben zelf ook weer bezig met gezonder eten en meer sporten. En sowieso met meer tijd aan mijn hobby’s besteden, en ik wil ook ZZP’er worden haha. En die avond met je vriend is ook wel een goed idee, mijn vriend moet de komende tijd ongeveer 6 avonden per week weg voor werk/muziek en werkt daarnaast 40 uur. De weekenden zijn voor mij! 😛

    • O, wat goed! Ja, heel belangrijk dat avondje samen. Ik merkte tijdens mijn weekje vakantie pas hoe erg je echt ‘contact’ met elkaar mist. Samenwonen betekent niet dat je ook echt contact maakt met elkaar, helaas ;-). Wat leuk dat je ZZP’er wilt worden, waarin?

  2. Ik heb Nederlands gestudeerd, dus ook met tekst/redactiewerk maar ook taalcoach/huiswerkplanner/bijlesdocent op de langere termijn! Daar werk ik nu voor bij een bedrijf, wil dat later voor mezelf gaan doen.

    En idd samenwonen bevalt prima, maar zelfs dan moet je soms quality time plannen. Voor je het weet zit je iedere avond met je pyjamabroek aan op de bank zonder veel te praten.

Geef een reactie

