Singletasking


Singletasking. Wuzzda? Ik kende het begrip ook niet, totdat ik een artikel las in Psychologie Magazine van deze maand. Grappig, want afgelopen maand zag ik ook een programma van National Geographic dat dit onderwerp kort aanstipte. Ik denk altijd een goede multitasker te zijn. Bellen en strijken? check. Nagels lakken en een video kijken? Jep. Eten en tv kijken? Altijd. En er staan altijd meerdere websites open die om mijn aandacht vragen. Maar nu blijkt dat multitasken helemaal niet effectief is. Maar wat dan wel?

Beter kun je je focussen op één taak tegelijk. Singletasken. Oftewel: je kijkt alleen naar je mail tussen negen en tien uur ’s ochtends. En die websites die je volgt, check je alleen van half drie tot drie. Van twaalf tot half drie ben je de hele tijd aan het werk. Zonder onderbreking. Een fascinerend principe, wat me enorm aanspreekt. Al die impulsen die ik de hele dag binnen krijg maken me helemaal gek. Mailtjes op mijn telefoon, twitternotifications, update van mijn favoriete website, en tegelijkertijd ook nog even kijken of ik ergens een mooie spiegel kan vinden, terwijl ik eigenlijk een artikel moet tikken.

Ik ga dus singletasken. Vanaf nu. Ik heb een tijdje terug al ingesteld dat ik mijn mail niet meer op mijn telefoon binnen wilde krijgen. Ik was nog nooit zo gestrest geweest als in de periode dat ik steeds mijn mail wilde checken (want: misschien heel belangrijk!). Nu besef ik me dat mijn mail best een paar uurtjes kan wachten. En als het van levensbelang is, bellen ze wel. Hieronder een schema dat ik verzonnen heb voor mezelf, zodat ik beter word in singletasken.

09.00-09.15 E-mail beantwoorden
09.15 – 10.00 Favoriete websites bezoeken, en nieuws bijhouden
10.00 – 11.00 Blog schrijven voor de volgende dag
11.00 -16.00 Werken aan artikelen
16.00 – 16.30 E-mail beantwoorden en websites bezoeken
16.30 – 18.00 Werken aan artikelen

Sporten zal ik dus voor negen uur moeten doen, net als ontbijten, douchen en aankleden. Lunchen doe ik tussendoor, maar wil ik niet vastplannen, omdat ik elke dag op een ander tijdstip honger danwel tijd heb om te lunchen. Als ik het maar doe, en er de tijd en aandacht voor neem. Boodschappen zal ik moeten doen na zes uur. Gelukkig is de supermarkt om de hoek. Mijn yogales is elke woensdag van 9.45 tot 10.45 en valt dus midden in mijn schema, maar daar zal ik even omheen moeten werken. Een van de principes van succes is ook flexibel zijn en je schema los kunnen laten. Maar niet teveel natuurlijk, anders ben je weer terug bij af.

Doen jullie aan singletasken en hebben jullie een schema dat je aanhoudt?

Bron foto: whatthecool.com, matildablom.blogg.se

4 gedachten over “Singletasking

  1. Wat interessant! Ik ben ook zo’n multitasker, aardappelen schillen terwijl ik Boer zoek Vrouw terugkijk. Dat soort ongein! Ik heb wel een beetje een schema dat ik altijd vantevoren bedenk, zo heb ik mijn vaste werkzaamheden, blogs/artikelen die schrijf, bijlessen die ik moet voorbereiden, random mails, sollicitaties schrijven en daarnaast doe ik vrijwel alles in het huishouden. Vooruit plannen is hard nodig over het algemeen, wil ik niet iedere avond bij de cafetaria eindigen voor mijn avondeten.

    • Ha! Ja, ik ken het. Ik heb een tip: weekboodschappen doen. Het is een zege, kan ik je verklappen. Ik zal binnenkort nog wel eens een blogje schrijven met tips voor goedkoop leven haha. Want het is ook nog eens voordelig. I ❤ weekboodschappen. Nu klink ik als een saaie trut ha!

  2. Ik doe ook weekboodschappen! Werkt ideaal! Maar ik woon midden in het centrum dus ik heb doordeweeks nog wel tijd om even snel de groenteboer in te hoppen, maar ook dat vermijd ik liever. Ja joh ik ben ook een saaie trut, ik plan niet alleen de boodschappen, maar ook de wasbeurten haha.

Geef een reactie

