Review: ’10 things I hate about you’


In het genre ‘cultklassiekers die iedereen gezien heeft, behalve ik’ treffen we 10 things I hate about you. Op de middelbare school was dat dé (oudere) film, maar ik was meer van de nieuwe films met Lindsay Lohan en Hilary Duff. Zo kwam het dat ik de film met Heath Ledger en Julia Stiles nooit gezien had, en daardoor ook niet inzag wat iedereen altijd zag in Heath Ledger. Zie ik dat nu wel in?

Het simpele antwoord hierop is: ja. Ik had best graag gehad dat een langharige stoere Heath zijn lippen op de mijne drukte. Maargoed. De tijd vliegt en de beste man is inmiddels al weer viereneenhalf jaar dood. Helaas. No more Heath kisses for me.

Afgelopen week besloten Vriend en ik onze oude traditie van films kijken een nieuw leven in te blazen. Zijn dvds hebben we vrijwel allemaal gehad (met uitzondering van Microcosmos en de Kong fu box, om begrijpelijke redenen), dus we zoeken nu onze toevlucht elders. Op dit moment wachten we op aansluiting van ons Film1-net, en keken we dus een filmpje wat we nog ergens hadden: 10 things I hate about you.


Ik vond het in het begin lichtelijk ongemakkelijk om een jaren 90 highschool movie te kijken met Vriend. Ik doe toch liever intellectueel, en zet een art house film op (zelfs na jaren relatie, ja). Maar al snel vond ik het een vrij vermakelijke film. Alleen al vanwege de verschillen met nu. Zo is de ‘bloedmooie’ hoofdrolspeelster nu niet meer dan een simpel onopvallend meisje, en zou het anno 2012 minstens een hoogblonde silliconendame moeten zijn die de blonde stoot speelt waarop iedereen valt. En wat was Julia Stiles DUN. Bijna eng gewoon.

Het verhaal is natuurlijk ontzettend dun, maar in de film wordt prima geacteerd, en het is leuk om bekende acteurs te zien toen ze nog heel jong waren. Als je een avondje niet wilt nadenken en met je vriendinnen op de bank hangt dan is een tripje down memory lane met ’10 things I hate about you’ een goede tip!

Hebben jullie de film gezien?

8 gedachten over “Review: ’10 things I hate about you’

      • Dat valt wel mee, ik heb zo vaak dat mensen zeggen “Ik heb die en die film al zo vaak gezien” En ik echt van “O en waar gaat die dan over?”

        Films zoals de notebook of sex and the city heb ik dus niet gezien.. Ik wil ze wel kijken maar ik heb nooit tijd haha

Geef een reactie

