5 simpele tips voor meer zelfvertrouwen


Zelfvertrouwen. Het monster waarmee elke jonge vrouw worstelt. Tenminste, dat hoop ik, want anders sta ik daar alleen in. Er zijn periodes dat ik barst van het zelfvertrouwen en dat ik mezelf bijna te zelfverzekerd zou vinden. Dagen dat je straalt, jezelf sterk, slim, slank en mooi vindt. Alles kun je aan. En er zijn dagen waarop je denkt dat je dik bent, dat je bang bent dat je iets niet kunt, en dat iedereen een leuker leven heeft dan jij.

Ik wou dat ik kon zeggen dat ik inmiddels een punt had bereikt waarop ik me niet meer druk zou maken over nutteloze dingen. De enige reden dat ik graag veertig zou worden, is omdat alle veertigjarigen roepen dat het zo geweldig is. Je hebt zoveel zelfvertrouwen, kent jezelf goed, en maakt je niet meer druk om niks. Mag ik alsjeblieft veertig zijn? Omdat dat voor mij (gelukkig, ik wil nog geen rimpels) toch nog wel even duurt, heb ik vijf simpele tips voor meer zelfvertrouwen verzameld.

Do try this at home.

1. Vergelijk jezelf niet met anderen
Eigenlijk DE tip. Hoe vaak denk ik niet over anderen: Ik wou dat ik haar was? Ik wou dat ik ook zo’n druk leven had met veel vrienden en leuk werk. Ik wou dat ik zulke dunne benen had. Ik wou dat ik haar kledingkast had. STOP. Kijk naar jezelf. Wat heb je wel? Ik woon in een prachtig appartement in een leuke stad, met mijn grote liefde en een heel schattige kat. Bovendien spendeer ik mijn dagen aan mijn grootste hobby: schrijven, en heb ik genoeg tijd om mijn andere hobby’s uit te oefenen.

2. Doe wat je leuk vindt
Ik kan me nog een periode herinneren dat ik heel erg baalde. Mijn studie zat een beetje vast, ik speelde in een hockeyteam dat ik niet zo leuk vond, ik werkte in een bioscoop waar ik het werk en mijn baas niet leuk vond, en ik MOEST zoveel. Ik had weinig tijd om mijn vriend te zien, en besteedde mijn tijd bijna niet aan de dingen die ik echt leuk vond. Die periode heb ik geduldig uitgezeten tot ik de kans had een stage aan te pakken die ik leuk vond. Ik stopte  met mijn stomme werk en hockeyteam en sindsdien ben ik een stuk gelukkiger. Ik doe alleen nog wat ik leuk vind. Of nouja, zoveel mogelijk.

3. Think positive
Mijn meest gebruikte gedachte? “Dat kan ik niet”. Ik kijk de laatste tijd regelmatig naar vacatures (ik wil iets vast voor erbij), en kom de hele tijd dingen tegen waarbij ik denk: dat kan ik niet. FOUT. Waarom zou ik dat niet kunnen? Omdat ik het nooit gedaan heb? Ik kan het toch leren? En zeker bij dingen als verhalen schrijven, mag ik niet denken dat ik het niet kan. Ik KAN het wel. En ik ga het doen! Weerleg je negatieve gedachten. Kijk ernaar: is het een logische gedachte? Schuilt er waarheid in? Is het een positieve gedachte? Als het antwoord nee is, dan heb je er niets aan. Think positive!

4. Doe moeite om er leuk uit te zien
Tuurlijk, je moet het niet doen zodat iedereen naar je kijkt. Of omdat je je onzeker voelt over hoe je er anders uitziet. Maar je een beetje leuk aankleden, of opmaken, doet meestal veel voor je zelfvertrouwen. Je voelt je sexy, chic, leuk, lief, of op zijn minst schoon en aangekleed. Twee dingen die je toch goed laten voelen over jezelf. Simple does it.

5. Zoek naar de dingen die je mooi vindt aan jezelf
Ik probeer niet naakt voor de spiegel te staan. Waarom? Vrouwen hebben de neiging te kijken naar dingen die ze niet mooi vinden. Zoals een buikje, dikke billen, bovenbeenpudding en onderkinnen. Ik voel me beter als ik me daar niet de hele dag op focus, en mijn tijd besteed aan dingen die ik wel leuk vind: schrijven. En ja, ik kijk echt wel elke dag in de spiegel. Maar dan heb ik dus kleding aan. En dat helpt om je natuurlijke schoonheden (taille & boezem, in my case) te benadrukken.

Heb jij iets aan deze tips? Heb jij zelf nog tricks?

Bron foto: we-should-fuck-now-that-i.tumblr.com, demilica24.tumblr.com

Een gedachte over “5 simpele tips voor meer zelfvertrouwen

Geef een reactie

