Running #9 & Yoga #1

Zo nu en dan sla ik even over, met een running post. Daar kun je rustig de conclusie uit trekken dat het met mijn hardlooproutine niet denderend goed gaat. Maar ik ben vastberaden om weer wat gezonder te gaan doen. Zo heb ik deze week al twee yogalessen en een hardlooprondje gedaan. Al was dat hardlooprondje geen groot succes…

Na twee weken geen vinger te hebben uitgestoken op sportgebied, vond ik het afgelopen woensdag tijd voor een proefles yoga. Ik wil heel graag eens per week een les volgen, omdat ik me naderhand altijd zo goed voel. En die effecten werken nog een hele dag op je door. Het is feitelijk een cadeau voor je, terwijl je ook nog een workout krijgt.

Afgelopen woensdag had ik dan mijn eerste proefles. Op drie minuten fietsen van mijn huis zit een yogaklasje. Desondanks lukte het me om grandioos te verdwalen. Zeiknat van de regen, en compleet gestressed doordat ik een kwartier te laat was kwam ik het lokaal binnen. Ik schrok. Ik zag een leraar, twee oudere vrouwen en een meisje van mijn leeftijd. Niet helemaal wat ik me bij yoga had voorgesteld (ik heb ooit al vier lessen gehad ofzo). Gezien het feit dat één van de oudere dames al tachtig was en met een rolator kwam, stelde ik me er niet teveel van voor. En dat was juist. De oefeningen waren vrij simpel, en vooral gericht op ontspannen. Ik heb geen enkele spier aan het werk gevoeld, maar ik kwam me een partij relaxed uit de les! Maar het was niet helemaal wat ik zocht..

Zondag sleurde Vriend me uit bed. Het was mooi weer en hij wilde graag hardlopen. Ik wilde graag de hele dag in bed liggen, maar vooruit, ik wilde toch gezonder doen? Met frisse tegenzin strikte ik dus mijn veters, en renden we samen de deur uit. Maar het zat er niet in vandaag. Ik zat constant tegen mijn adem aan. Daarmee bedoel ik dat ik constant op het randje van buiten adem zat, ik kreeg mijn ademhaling niet onder controle en kreeg niet voldoende zuurstof binnen. Na een korte zitpauze (ons park heeft een leuk uitzicht vanaf een heuveltje) toch maar weer verder gerend. En dat ging verbazingwekkend genoeg beter. Maar ik kreeg last van mijn knieën (?) en dus besloten we met intervallen te wandelen en rennen. Ik wil niet eens weten hoe weinig kilometer we gelopen hebben.

Gister had ik een yogales aan de Oudegracht. Wederom halfverdwaald (wat is dat toch?) kwam ik aan bij de les. Dit keer op tijd. En dit was even wat anders! Ik dacht uit vorige lessen al wel het een en ander te kunnen. En ik was ook best flexibel. Toch? Viel dat even tegen! Een aantal houdingen kon ik niet eens volhouden, en waar iedereen met gemak zijn tenen aanraakte, bleef ik steken halverwege mijn kuiten. Ik voelde me de stumperd van de les. Op het einde van de les mochten we liggend ontspannen (chill!), en daarna dronken we thee. Bij deze les waren er meer vrouwen, en ook meer van mijn leeftijd. Ik voelde me er meer thuis. En ook het sportieve aspect sprak me aan. Ik voel dat mijn buikspieren gewerkt hebben. Heerlijk! En dat is voor mij toch waar sport (en ook yoga) om draait. O, en trouwens. Zie je die vrouwen op die foto’s? Dat ben ik over een aantal jaar *droomt*.

Welke sporten hebben jullie deze week gedaan?

Bron foto’s: Mylifetimecommitments.wordpress.com, fuckyeahyoga.tumblr.com, fight-for-being-fit.tumblr.com

6 gedachten over “Running #9 & Yoga #1

  1. Ik zit ook 1 maal per week in een yoga klasje. Zelfde als jij omschrijft in je tweede stukje. We sluiten ook af met liggend ontspannen en een kopje thee 🙂

Geef een reactie

