Review: Dexter boeken

‘Schatje, ik weet niet of je dit leuk gaat vinden. Het gaat over een seriemoordenaar, en er komt bloed in voor. Maar ik denk dat je het wel cool vindt’, aldus Vriend een aantal jaar geleden. Hij had er toen een aantal afleveringen van Dexter opzitten, en ik had er nog nooit van gehoord. Een serie over een seriemoordenaar? Dat klinkt interessant. Ik keek de serie met Vriend mee, en in no time zaten we al in seizoen vier. De dorst naar moorden, hield me in zijn ban. Daarna moesten we steeds op elk nieuw seizoen wachten. Een lange pijnlijke wacht. Nu is het heugelijke moment van een nieuw seizoen weer daar. Elke maandag kijken we braaf een nieuwe Dexter aflevering. Maar een paar jaar terug kon ik dat wachten niet aan. Ik zag dat de serie op een boek gebaseerd was. En wat bleek? Daarvan waren ook meerdere exemplaren! Ik moest mijn Dexter-honger stillen en  heb ze inmiddels allemaal. En bij deze: jij moet ze ook lezen!
De boeken van Jeff Lindsay zijn de hele reden dat de serie bestaat. En aangezien de serie echt goed is, moeten de boeken wel goed zijn toch? Fout. Dat is dus niet altijd zo. Maar deze keer wel. Ha, had ik je daar even te pakken.

Het eerste boek van Jeff Lindsay en het eerste seizoen van Dexter zijn vrijwel identiek. Maar cruciale punten verschillen, waaronder bijvoorbeeld de karakters. In het boek is Deborah een bloedmooie vrouw, en hoewel ze in de serie ook mooi is, heeft ze niet het volopteuze figuur dat haar in het boek toegedicht wordt. Ook gaan bepaalde karakters in de boeken niet dood, en in de serie wel. Heerlijk. Ik kan na het kijken van de serie nog altijd even terug naar een Happy Place met nog levende karakters.

De boeken twee tot en met vijf kennen allemaal een heel andere verhaallijn dan in de serie voorkomt. En dat maakt dat de boeken heel goed naast de serie te lezen zijn. Daarnaast zijn de boeken gewoon heel erg goed geschreven. De karakters worden uitgediept, de verhaallijnen zijn goed, Dexter komt geloofwaardig over, de details worden precies op de juiste momenten verteld. En het het belangrijkste: ze zijn f*cking hilarisch. Het gebeurt echt niet vaak dat ik hardop lach om tekst. Ik vind het een heel groot compliment als ik dat wel doe. En bij Dexter schiet ik regelmatig in de lach door de droge humoristische observaties van Dexter. Dat een seriemoordenaar zo grappig kon zijn… Who knew?

Ik heb deze vijf boeken. De omnibus, Dexter by design, en Dexter is delicious. Ik vond ze allemaal hartstikke leuk. Als je geen kei bent in Engels dan kun je er óf door dit boek mee oefenen, óf je koopt de Nederlandse versie (maar of die leuk zijn weet ik niet!). Het zevende boek komt over twee maanden uit, dus ik heb nog wat in te halen!

Hebben jullie de boeken gelezen? Kijken jullie de serie?

Bron foto’s: officialxaeon.blogspot.com, fangirlisms.com

Ps. Die stem van Michael C. Hall als Dexter. Hmmmm. Slice me open!