Film: Midnight in Paris


I love myself some Woody Allen. De man met zijn fabuleuze bril maakt in zijn leven al een goed aantal films. Ook een aantal slechte films, maar daar hebben we het niet over. Iedereen en zijn moeder weet dat ik van drie dingen houd: 1) Parijs 2) Boeken 3) Sprookjes. Geef mij dus een film over een modern sprookje dat zich afspeelt in Parijs waarin een schrijver literaire legendes uit het verleden ontmoet, en je hebt voor mij zo ongeveer de meest orgasmische film ooit.
Ben ik een groot van Owen Wilson? Niet per se. Rachel McAdems? Leuke actrice, maar niet mijn favoriet. Maar in deze film spelen ze hun rol met verve. De casting is waanzinnig. Owen IS de dromerige schrijver die hij speelt. En Parijs is de perfecte leading lady. Het verhaal draait om Gil en zijn verloofde Inez. Gil heeft een succesvolle carrière als scenarioschrijver, maar wil liever een roman schrijven. Hij werkt dan ook aan zijn eerste.  Samen met de familie van Inez en Inez zelf vertrekt hij naar Parijs. Parijs, de stad waarvan hij zo hartstochtelijk houdt, zeker als het regent. Zijn eerste roman kost hem wat kopzorgen, en hij is nogal onzeker over zijn verhaal.Dat Inez en haar familie geen vertrouwen in zijn roman hebben maakt het er niet beter op. Gil besluit zijn gedachten te verzetten en maakt een nachtelijke wandeling door Parijs. Om twaalf uur ’s nachts stopt naast hem uit het niets een oldtimer die hem meeneemt naar een feestje dat zich afspeelt in de jaren twintig, een periode die in zijn boek centraal staat. Hij is verliefd op de jaren twintig (wie niet?). Het blijft niet bij dat ene bezoekje. Elke keer ontmoet hij weer iemand anders: Ernest Hemingway, Pablo Picasso, en nog velen anderen. Allemaal helpen ze  hem een handje helpen bij het schrijven van zijn roman.


Is dat niet een geweldig romantisch verhaal? Echt, ik voelde vlinders in mijn buik toen ik deze film zag, ik vond het een sprookje. Mocht je binnenkort een tripje naar Parijs op de planning hebben staan, dan MOET je deze film zien. En als je geen plannen hebt om naar Parijs te gaan (waarom niet?), dan ga je na het kijken van deze film meteen op zoek naar een leuk tripje naar de fantastische stad.

Heb jij de film gezien? Wat vond je ervan?

Bron foto’s: weblogs.nrc.nl, parisperfect.com, everywoodyallenmovie.com

10 gedachten over “Film: Midnight in Paris

Geef een reactie

