Egypte: Part II

Als je A zegt, moet je ook B zeggen, en in dit geval houdt dat in dat ik jullie nog twee posts verschuldigd ben over mijn Egypte-vakantie. Bij deze dus deel twee van mijn tripje. Waarbij je eindelijk het échte Egypte ziet, terechtkomt in de oude tempels in Luxor, en Vriend voor het eerst op fotografisch materiaal te bewonderen is op deze blog.

We moesten om half zes ons bed uit, voor de trip naar Luxor. Maar wat was het dat waard! Dit was het natuurschoon wat we zagen in de bus onderweg naar Luxor. Prachtig toch? Rechtsonderin zie je een klein gebouwtje, dan zie je hoe groot de berg is.


We kwamen op weg naar Luxor langs een paar echt Egyptische plattelandsdorpjes. Egypte leeft voor een groot deel van landbouw, en wat je hier ziet, zijn dan ook akkers. Over verkeer in Egypte gesproken trouwens: Ja, ze rijden er heel gevaarlijk. Een paar keer haalden wij verkeer in terwijl we midden in een bocht of op een heuvel reden, en er totaal geen zicht was.. Ook zijn gordels niet echt een gebruiksvoorwerp. Ik heb mijn leven vaak aan me voorbij zien flitsen. Mijn verkeerscredo in Egypte: Ogen dicht en niet nadenken.



Na drie uur rijden eindelijk bij de Karnak tempel in Luxor. De grootste tempel die ooit gebouw is voor één god (oppergod Amon-ra). De tempel is vierduizend (!) jaar oud, en werkelijk prachtig. Het was er ook bloedheet. De thermometer gaf zevendertig graden aan, en dus we renden van schaduwplek naar schaduwplek terwijl we alle oude pracht bewonderden.


We zagen echte hiërogliefen. Wat bijzonder om in het echt te zien!


Ooit zat hier een dak op, maar dat is verdwenen met een aardbeving. Zie je die kleurtjes in de hiërogliefen? Totaal onaangetast door de zon.


Na een drukke dag, langs een papyrusmuseum (waar ze eigenlijk vooral dingen wilden verkopen), een matige lunch langs de Nijl, een boottocht over de Nijl (waarbij de minderjarige kapitein heel hard Usher draaide – hilarisch!), een bezoek aan een ambachtelijke fabriek en een bezoek aan de Vallei der Koningen, eindigden we onze dag in een praktisch verlaten tempel. Wat een heerlijkheid om even niet door verkopers lastig gevallen te worden en gewoon op je gemak rond te kijken.


Het buitenaanzicht van de tempel, van Ramses de zoveelste. Er zijn er negen, dus excuse me dat ik even niet meer weet welke nou precies deze tempel heeft laten bouwen 😉


En Vriend schoot er lekker op los met zijn camera. Jawel, daar is hij dan. De eerste foto op deze blog van Vriend. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.

En omdat jullie allemaal lief zijn geweest, hier nog wat foto’s van onze handdoekkunstwerkjes:

Met dank aan onze lieve housekeeper Imo.

Stay tuned voor het laatste deel: part III.

Willen jullie ooit nog naar Egypte?

Foto’s niet kopiëren zonder toestemming.

4 gedachten over “Egypte: Part II

Geef een reactie

