Film: Gooische Vrouwen

Ik ben soms nogal een late adapter. Als iets een trend is, dan voe laat ik het meestal heel lang links liggen. Ofzo. Niet bewust hoor, want dat zou zo hautain zijn. Maar het komt dan gewoon niet bij me op om het ook te gaan kijken/lezen/dragen. Ik hou ervan om uniek te zijn, en ik hou niet heel erg van iets doen omdat anderen het ook doen. De laatste jaren ben ik daar te nieuwsgierig voor, en wil ik weten waarom iedereen iets goed vindt. Pas vorig jaar keek ik voor het eerst Gooische Vrouwen. Ik woonde op mezelf in een stad waar ik niemand kende en ramde er in no time meteen alle seizoenen doorheen. De film had ik daarentegen nog nooit gezien. Wat vond ik ervan?
Alhoewel…eigenlijk is het een leugen dat ik de film nooit zag. In een vorig leven werkte ik namelijk in een bioscoop, toevallig ten tijde van het grote succes van Gooische Vrouwen de film. Omdat de voorstellingen constant uitverkocht waren, zag ik vaak een groot stuk van het begin en een groot stuk van het einde. Ik werkte namelijk in een servicebioscoop, wat inhield dat ik serveerde in de zaal. En aan het einde van de voorstelling moest ik de zaal openzetten en mensen netjes uitlaten. Dat houdt in dat ik het einde van Gooische Vrouwen denk ik zeker al vijfentwintig keer gezien heb. Ik overdrijf niet. Ik kan zelfs de aftitelingsmuziek meezingen.

Maar gister was het dan eindelijk tijd voor de rest van de fim. Sinds deze week hebben Vriend en ik een filmkanaal, en die moest natuurlijk meteen (midden op de dag) ingewijd worden door een film te kijken. Dit werd Gooische Vrouwen, die ik dus al tijden wilde zien.


Gooische Vrouwen is de polderversie van Sex and The City. Niet alleen qua stijl, qua karakters, maar ook gewoon qua gevoel. Elke keer geniet je écht van een aflevering, en de personages (hoe verschillend ook) vind je allemaal even leuk. Eigenlijk kun je niet echt besluiten wie je favoriete karakter is, omdat ze hun persoonlijkheid steeds een ander stukje in jezelf aanspreekt.

Een film van een succesvolle serie, dat kan twee kanten op vallen. Of het is een veel te lang durende aflevering waarin weinig gebeurt (Sex and The City) of het is echt heel erg leuk en grappig. Gooische Vrouwen is het laatse. Samen met Vriend keek ik de film, en ik kan je verklappen dat hij zelfs nog vaker in een scheur lag als ik. Dat geeft al aan dat de film écht leuk is. Hij heeft de serie niet eens echt gevolgd.


Maar waarom dan? Om veel redenen. Zo wordt er echt goed in geacteerd, je kunt merken dat iedereen zijn rol inmiddels tot in de puntjes beheerst. Martin Morero is natuurlijk een waanzinnig rol van Peter Paul Muller, en Linda de Mol is ook verassend goed als Cheryl. Normaal gesproken kijk ik naar Linda de Mol die een rol speelt (denk aan ‘Iedereen is Gek op Jack’ of ‘Terug naar de Kust’). Maar in Gooische Vrouwen zie ik gewoon Cheryl. En dat doet ze zo waanzinnig goed!

De verhaallijn is natuurlijk vrij dun, maar de grappige scènes, en vooral de goed uitgewerkte karakters maken het verhaal super leuk om naar te kijken. En niet onbelangrijk: Parijs speelt natuurlijk een glorieuze bijrol. Of er ooit nog een nieuwe Gooische Vrouwen-film moet komen weet ik niet. Ik denk dat het mooi is geweest zo. Maar mijn god, wat hèb ik genoten!

Keken jullie altijd Gooische Vrouwen?

Ps. Als ik dan toch moet kiezen, mijn favoriete karakters: 1. Tante Cor, 2. Claire van Kampen, 3. Martin Morero

Bron foto’s: cultuurbewust.nl, rtvbodegraven.nl, tv-corner.nl

4 gedachten over “Film: Gooische Vrouwen

  1. Ik ken de serie en heb ook de film gezien, maar vergeleken met de serie vond ik hem tegevallen. Het verhaal vond ik niet echt goed, terwijl ik met veel plezier altijd de series keek. Nee, ik ben geen echte fan van deze film alhoewel ik wel vind dat Linda erg goed speelt 🙂

    Leuk om dit te lezen! Zou nog wel meer van dit soort artikelen willen zien.

    Liefs,
    Lisa

    • Wat leuk! Ik schrijf op maandag en vrijdag meestal reviews: maandag een boek en op vrijdag een film. Maar ik heb deze week ook nog twee documentaires gezien, en vanavond ga ik nog een film zien, dus je hebt geluk denk ik! 😉

      Echt lief! X

Geef een reactie

