Boek: Adele – Chas Newkey-Burden

Waar ik laatst nog schreef dat ik geen early adopter ben, kan dat van mijn liefde voor Adele niet gezegd worden. Meteen na het uitkomen van ‘Chasing Pavements’ luisterde ik haar cd op repeat en was ik verliefd. Ik wilde zelfs naar haar concert, maar had er al zoveel op de planning staan dat dat even moest wijken. Nu iedereen sinds ’21’ dweept met Adele, voel ik me toch een beetje de briljante ontdekker (ha!). Een paar weken terug las ik ‘Adele, het verhaal’. Een biografie over de volle Engelse. Achter zo’n grote popster moet immers toch wel een groot verhaal zitten?

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: spendeer je geld niet aan dit boek. De schrijver heeft totaal geen moeite gedaan om echt een interessant verhaal te vertellen. Met een middagje artikelen en interviews lezen over Adele weet je net zo veel, als na het lezen van dit (overigens vrij dunne) boek.

Natuurlijk stonden er dingen in die ik nog niet wist. Maar als showbizz-kenner, wist ik al ongeveer 80% van wat er in het boek verteld werd. Ik kreeg niet de indruk dat Adele überhaupt had meegewerkt aan dit boek, ze komt nergens aan het woord. Tenminste, ze wordt wel opgevoerd, maar dat zijn quotes uit andere artikelen. Bovendien was het dan wel trots op de cover vermeld, denk ik zo.

Het boek gaat uitgebreid in op Adele’s twee albums, en de successen die ze daarmee heeft, maar laat haar jeugd en de écht interessante dingen die je wilt weten, links liggen. Zo wordt niet eens onthuld over wie haar albums nu eigenlijk gaan. Er wordt weinig verteld over de slechte relatie met haar vader, en al helemaal niets over haar nieuwe vriend en vader van haar baby, Simon Konecki. Dit kun je afschuiven op het feit dat het boek waarschijnlijk al af was voordat haar zwangerschap werd aangekondigd, maar de relatie duurde al wat langer dan dat. Hij wordt letterlijk één keer, in één zin genoemd. En die gaat over het feit dat ze samen haar verjaardag vierden. Nou, sappige informatie inderdaad.

Als je alles wilt weten over de totstandkoming en de gedachtegang achter Adele’s liedjes, dan vind je dit boek misschien wel leuk. Maar als je meer wilt weten over de vrouw Adele, haar geschiedenis, haar dromen, wie haar hart brak, en waarom ze nu zo gelukkig is met haar nieuwe vriend, dan kun je dit boek beter laten liggen. Het boek is ordinair knip en plakwerk uit een aantal interviews die ze al eerder gaf, en met een middagje googlen kom je eerlijk gezegd net zo veel te weten.

Hebben jullie dit boek gelezen?

Bron foto: mirror.co.uk, fanpop.com, literatuur-kopen.nl

2 gedachten over “Boek: Adele – Chas Newkey-Burden

Geef een reactie

