Boek: De Dag van de Jakhals – Frederick Forsyth

De eerste keer dat ik leerde van het betaan van ‘De Dag van de Jakhals’, was toen ik het tijdschrift ‘Crime’ las. Één van geïnterviewde schrijvers vertelde dat hij na het lezen van het boek van Frederick Forsyth zeker wist dat hij ook thrillers wilde schrijven. Na een heerlijke vakantie aan het Egyptische strand, met een geweldig luchtig boek, wilde ik iets zwaarders. Een steengoede thriller/literatuur. Zo eentje die mijn vader altijd op vakantie leest. Ik begon in het vliegtuig naar Nederland aan het boek ‘De Dag van de Jakhals’. Het duurde even voordat ik hem uithad, maar was het dat waard?

‘De Dag van de Jakhals’ speelt zich af in 1963. Charles de Gaulles is president van Frankrijk, en heeft zich bij een bepaalde organisatie niet populair gemaakt door de Franse kolonie Algarije terug te willen geven aan de Algarijnen. Daarvoor hebben een groot aantal soldaten toch niet gevochten, en hun leven gelaten? De OAS is woest, en wil niets liever dan de president ombrengen. Maar na een groot aantal mislukte aanslagen op het leven van De Gaulles, besluiten ze dat ze een professionele huurmoordenaar moeten hebben. Ze huren de Jakhals in, een Engelsman. Hij is de beste in zijn vak, en neemt alle voorzorgsmaatregelen om zijn aanslag tot een succes te laten worden. Hij laat zich door niemand tegenhouden…

Jezus, wat is dit een goed boek! In 416 bladzijdes wordt een steengoed verhaal verteld. Elk detail wordt uitvoerig behandeld, waardoor je zelf net zoveel weet als de Jakhals van de aanslag die hij wil plegen. Het boek speelt zich grotendeels af in een tijdsspanne van een maand, en die maand wordt dan ook uitgebreid behandeld.

De verfilming van ‘The Day of the Jackal’

Ook wordt het verhaal uit heel veel verschillende oogpunten verteld. Dit is iets waar ik bij Jill Mansell nog wel moeite mee had, maar in ‘De Dag van de Jakhals’ voerde dat de spanning alleen maar op. Dat je zowel wist hoe de voorbereidingen van de Jakhals ervoor stonden, als hoever de recherche was met haar onderzoek, bracht het verhaal tot ongekende hoogtes. Op het einde zat ik met een kloppend hart te lezen, zo spannend vond ik het. Af en toe raakte ik het spoor bijster door alle namen die in het verhaal voorkwamen, maar over het algemeen kon ik goed volgen wie nu wie was. En alle karakters hadden ook daadwerkelijk een verhaal. Ze waren geen lege huls. En hoewel er veel personages in het verhaal voorkomen, hebben ze allemaal een doel in het boek. Heerlijk!

Wat ik zo knap vind is de hoeveelheid research die in dit boek is gegaan. Hoewel het boek in de jaren zeventig geschreven werd, zijn alle kleine maniertjes en dagelijkse producten van een Franse maatschappij in de jaren zestig uitvoerig beschreven. Wat een werk! En wat een respect heb ik daarvoor. Tijdens het lezen zie je het verhaal voor je. Je hebt echt het idee dat de schrijver verstand had van wat hij schreef.

Nog een beeld uit de verfilming, die ik overigens niet gezien heb.

Naast het feit dat de verhaallijnen bijzonder knap in elkaar verweven zijn, is het geheel ook ontzettend goed geschreven. Met een paar woorden weet de schrijver een scène te schetsen. En hoewel ik af en toe het spoor bijster raakte bij heel gedetailleerde verslagen over het in elkaar zetten van geweren enzo, gaf het juist de rest van het verhaal veel kleur. Bij de eerste paar pagina’s slaakte ik een zucht. Ik merkte meteen: dit boek leest lekker. Dat ik er zo lang over deed om het uit te lezen, en nog een aantal keer overstapte op andere verhalen, heeft denk ik te maken met het trage verteltempo. Hoewel dat soms sneller had gemogen, wat mij betreft, kom je er uiteindelijk achter dat dit allemaal bijdroeg aan het verhaal. De schrijver stopte niets in ‘De Dag van de Jakhals’ wat overbodig was. Alles draagt bij aan een onmenselijke spanning, die het voor mij onmogelijk maakte het boek op het einde nog weg te leggen.

Hebben jullie het boek gelezen?

Ps. Ik las net dat Frederick Forsyth dit boek in vijfendertig dagen schreef. Ik geloof dat ik even ga huilen om mijn eigen incompetentie. Wat een bijzondere man, wat een respect!

Bron foto: izb-ark.nl, nrc.nl, imcdb.org

Geef een reactie

