Recept: Pepernoten!


Ik sprak vorig jaar met mezelf de regel af: voor 1 november mag ik geen pepernoten eten. Want anders zit ik half september al hamsterend met drie zakken chocoladepepernoten naast me op de bank, terwijl ik begin december bij de gedachte aan een pepernoot al een rolberoerte krijg. En dat kan niet de bedoeling zijn. Dus toen mijn lieve vriendinnetjes pepernoten wilden gaan bakken met mij, was ik de eerste die schreeuwde: begin november! Uiteindelijk overschreed ik mijn regel maar met 12 uur, en bakte ik de laatste dag van oktober voor het eerst zelf pepernoten. Ik geef je de recipe for succes!
Benodigdheden:
Een paar leuke vriendinnen met een oven
250 gram zelfrijzend bakmeel
125 gram bruine basterdsuiker
100 gram boter
50 ml melk
Speculaaskruiden
Bakpapier

Daar wordt gewerkt!
Get ready to get dirty! Mix alles bij elkaar, behalve de melk. Begin met kneden, en voeg steeds een beetje melk toe. Uiteindelijk moet alles als één bol aan elkaar plakken, zonder grote stukken deeg erin. Dan ga je rollen! Leg bakpapier op je ovenplaat, en pluk kleine stukjes van de grote deegbol. Deze rol je dan weer in kleine rolletjes. Druk ze even in als je ze op de plaat legt. Doe ze vervolgens vijftien tot twintig minuten op 170 graden.

Wij hadden de bolletjes iets te groot gedraaid, vandaar dat het meer koekjes waren dan pepernoten. Maar hee, ze waren wel heerlijk!

Bak jij wel eens pepernoten?

6 gedachten over “Recept: Pepernoten!

  1. Jaaa! Lekker pepernoten! Ik heb ook eef afspraak met mezelf gemaakt daarover, ik mag ze pas kopen als Sinterklaas in Nederland is 😉 maar heb er wel superveel zin in en ga ze ook zeker zelf bakken!

Geef een reactie

