Films: Alle Tijd & The Ides of March

Ryan wenst je een fijne vrijdagochtend!

Zo, zul je denken. Milou heeft er zin in. Ja, deze week heb ik lekker veel avondjes met pepernoten op de bank doorgebracht. En wat doe ik dan, als ik geen zin heb om te lezen? Films kijken. En laat dat met een filmnet nou heel makkelijk gaan. Ik zag afgelopen week vier films, die ik allemaal kort bespreek. Nu deel 1: Alle Tijd & The Ides of March.

Alle tijd
De enige Nederlandse film in het rijtje. Een film die ik een tijdje terug best wilde zien, en hem daarna compleet vergat. Tot op het punt dat ik moest opzoeken waar de film ook alweer over ging, voordat ik hem keek.

De film gaat over Maarten (Paul de Leeuw) en Molly (Karina Smulders) die sinds het overlijden van hun moeder een heel sterke band hebben. Als oudere broer heeft Maarten namelijk altijd voor Molly gezorgd. Maar dan gaat Molly uit huis, en krijgt Maarten last van het ‘lege nest-syndroom’. Molly is een losbol, die verliefd wordt op een knappe dierenarts, maar tegelijkertijd haar ex-vriend niet los kan laten. Helaas slaat het noodlot toe, en wordt ze ernstig ziek.

In eerste instantie dacht ik: dit wordt vast geen heel goede film. Ik weet nooit zo goed wat ik van Paul de Leeuw moet vinden als acteur, namelijk. En Nederlandse films kunnen soms pijnlijk slecht zijn. Maar gewapend met een zak chocoladepepernoten én een zak truffelpepernoten (keuzes, keuzes…), installeerde ik me op een eenzaam avondje thuis op de bank. Ik bleek de film best wel leuk te vinden. Het is een vrolijk verhaal, hoewel enigszins onrealistisch. Ik bedoel: die vriendjes van Molly pikken wel erg veel. En Paul de Leeuw speelt eigenlijk gewoon zichzelf, dus daar moet je tegen kunnen. Maar wat ik niet verwachtte, gebeurde toch: ik moest huilen op de zielige stukken. Heel beschamend maar waar. En dat geeft aan dat het echt best een vermakelijke film was.

The Ides of March
Midden in het verkiezingsgeweld van Amerika keek ik ‘The Ides of March’, een film die ook al een tijdje op mijn verlanglijstje stond. Niet alleen vanwege het interessante onderwerp, maar voornamelijk natuurlijk vanwege het feit dat mijn twee droommannen in één film te zien zijn: George Clooney en Ryan Gosling. Can I get a hooray?!

Stephen (Ryan Gosling) is een getalenteerde en idealistische campagnemedewerker, die werkt voor gouverneur Morris (George Clooney). Morris is in de race om presidentskandidaat van de democraten te worden. Al snel trapt Stephen in de vallen van de achterkamerpolitiek, geniepige roddels en achterbakse spelletjes. Hij krijgt een relatie met een jonge stagiaire (die ook Molly heet -> TOEVAL!). Zowel een journalist als de campagneleider van de andere presidentskandidaat proberen hem tegen te werken. Maar dan raakt hij betrokken in een schandaal binnen zijn eigen partij met verstrekkende gevolgen.

De film is een deel thriller en een deel drama, wat ik een goede combinatie vond. Je zit niet de hele film op het puntje van je stoel, maar je wilt wel steeds weten hoe het verder gaat. En of Ryan Gosling zijn shirt uitdoet (wat ik lekker niet verklap). Ik vond het super om een kijkje achter de schermen van de Amerikaanse politiek te krijgen. Je ziet welke spelletjes een presidentskandidaat moet spelen om zoveel mogelijk steun en publiciteit te krijgen (of vermijden). Bijzonder! Vast voor een deel gebaseerd op waarheid en daarom zeker leuk om te kijken.

Wat vond jij van bovenstaande films? Stay tuned voor deel 2!

Bron foto’s: films-en-muziek-hier-bij-deze-clubs.nl, defilmblog.be, insidemovies.ew.com

2 gedachten over “Films: Alle Tijd & The Ides of March

Geef een reactie

