BodieBoost: het boek + de formule


Degenen die mij op Twitter volgen, zullen het inmiddels wel weten: ik doe mee aan BodieBoost. Via mijn blog kwam ik in contact met Charlotte, de wonderschone oprichtster van de afvalmethode. Ik besloot haar te interviewen voor Girlscene, en kreeg een recensie-exemplaar opgestuurd. Want ik geloof natuurlijk niet alles, en zeker niet als je zelfs mag snoepen in je dieet! En die paar winterkilo’s kunnen er preventief af, toch? Daarover in de volgende post meer, maar in deze post ga ik dieper in op de formule, en recenseer ik het BodieBoost boek!
De BodieBoost-formule is simpel: de wereld bestaat vanaf nu niet meer uit calorieΓ«n en vetten. Nee, jouw eten bestaat uit vijf families: groenten, fruit, zuivel, eiwitten en koolhydraten. Hiervan neem je elke dag twee porties. Niet meer en niet minder. Dat lijkt ingewikkeld, maar is het niet. Heb je als ontbijt en lunch brood op? Dan kun je ’s avonds geen pasta eten. Simple as that. Daarnaast volg je twaalf makkelijke regels (zoals: drink 1,5 liter water of thee per dag, en vertel niemand dat je dieet). Nu zul je denken: well, that’s not fun…

Maar ik was nog niet aan het beste toegekomen: je MOET twee keer per week snoepen. Of het nou vier bitterballen, een schaaltje chips of een bakje truffelpepernoten (JA!) is, je bent verplicht twee keer per week van je favoriete snack te genieten. Je mag zelf bepalen wanneer je je snoepmoment (ookwel joker genoemd) inzet. Want snoepen hoort ook in het echte leven. Net als alcohol trouwens. Daarom mag je drie glazen in de week. Nou, klinkt dat niet makkelijk? Zelfs met je twee bakjes truffelpepernoten en drie wijntjes, val je nog een halve tot een hele kilo per week af.

Ik ben een beetje verliefd op Charlotte geloof ik! πŸ˜‰

De eerste tien weken volg je een weekmenu, wat heel simpel is. Elke dag eet je wat voorgeschreven is, in de voorgeschreven porties. En dat een week lang. De week erna heb je weer nieuwe recepten. De recepten zien er allemaal heerlijk uit (en ik kan soms best een moeilijke eter zijn). Ik heb trouwens nog iets geweldigs aan BodieBoost gevonden: je mag alle producten binnen een familie met elkaar ruilen. Dus stel, je houdt niet van een appel, dan neem je een banaan. Hou je niet van kaas, dan neem je toch twee gekookte eieren? Ideaal!

Dat brengt ons bij het boek. Laat ik voorop stellen dat ik als journalist & tekstschrijver een heel kritische lezer ben. Kritischer dan gemiddeld, want ik krijg een epileptische aanval bij elke kromme zin of spelfout die ik zie. Maar het boek ziet er heel leuk uit. Aan de vormgeving is veel tijd besteed, wat ervoor zorgt dat het heerlijk is om in te bladeren, plaatjes te kijken, korte tips te lezen of interviews te bekijken.

Eerlijk is eerlijk, ik heb het idee dat ik tekstueel gezien een handje had kunnen helpen. Charlotte schrijft op een heel vrolijke, enthousiaste en aandoenlijke manier, wat geweldig is. Maar het boek heeft naar mijn smaak een beetje veel herhaling, en dan vooral op het einde. Daar wordt elke vraag bijna hetzelfde beantwoord. Ik weet toevallig dat Charlotte de teksten in no time heeft moeten schrijven, dus ik kan het haar niet kwalijk nemen. En van de test van het boek heb ik absoluut genoten. Maar ik zou graag wat meer informatie bij sommige vragen hebben gehad. Voorbeeldje: De vraag of je andere thee kunt drinken dan groene thee wordt maar vluchtig beantwoord. Het antwoord is kruidenthee, maar doe dat liever niet want als je afwijkt van het aangegeven menu, val je misschien niet de gewenste hoeveelheid af. Dan wil ik als lezer graag weten waarom groene thee beter is dan kruidenthee. Yes?

Al met al vind ik BodieBoost een geweldig concept. Trek je vooral niet teveel van mijn kleine tekstuele aanmerkingkjes aan, ik ben nu eenmaal een kritische lezer die hoge eisen stelt aan een boek. De teksten zijn vrolijk, heel positief en je wordt zeker blij van het boek lezen. Al is het maar van de plaatjes van cupcakes. En het draait natuurlijk om de theorie: en die lijkt te goed om waar te zijn. Ik ga het testen en laat het jullie weten! Ik word er nu al helemaal blij van. Ik zou iedereen aanraden het een keer te lezen, ik denk dat het een interessante nieuwe manier van met eten omgaan is.

Het laatste deel van mijn review gebruik ik om Charlotte te feliciteren. Wat geweldig om je droom te zien uitkomen! Daar mag je heel erg trots op zijn. Gefeliciteerd met je mooie boek en je fantastische theorie!

Hebben jullie het boek BodieBoost gelezen?

Bron foto’s: bodieboost.nl, facebook.nl/bodieboost

7 gedachten over “BodieBoost: het boek + de formule

  1. Qua tekst had ik dat ook eigenlijk πŸ™‚ Ik dacht: oooh ga ik weer kritisch doen? Maar ik ben niet de enige! Wel heerlijk enthousiast en dat zorgt er wel voor dat je zelf ook enthousiast wordt!

      • Ja herkenbaar. Hoewel, het ligt er dus aan. Als ik papers nakijk van studiegenoten maak ik ontzettend veel op- en aanmerkingen op de taal. Op een of andere manier blijft het gek als je gaat reviewen πŸ™‚ Ja ik ook πŸ˜€ ik word er helemaal enthousiast van! En de recepten zijn zo lekker (aanrader: die warme italiaanse salade alleen had ik de ham vervangen met de gerookte zalm)

  2. Ik ben heel erg benieuwd naar het boek! En ik zag dat jij er inmiddels al een tijdje mee bezig bent, ga zo jouw ervaringen eens lezen πŸ™‚

    Sidenote: in deze zin: “…wordt maar vluchtig beantwoordt”, moet het beantwoord zonder t zijn πŸ™‚

Geef een reactie

