Film: Jagten

Toen ik een paar weken terug op maandagochtend terugfietste naar huis, maakte mijn hart ineens een sprongetje. Op de zijkant van een art house-bioscoop zag ik een metershoge poster hangen van mijn grote idool/toekomstig echtgenoot Mads Mikkelsen. Nou zal ik nog wel een andere keer ingaan op mijn bizarre voorliefde voor Deense mannen, maar ik zal je verklappen: die wilde ik natuurlijk meteen zien! ‘Jagten’ heette de film, en er stond op de poster dat hij vijf sterren kreeg in de Volkskrant. Je begrijpt, ik heb geen oog meer dichtgedaan tot ik eindelijk de film zag.
Jagten is een Deense film, maar laat je daar niet door afschrikken. Je merkt het niet. Het verhaal draait om Lucas (Mads Mikkelsen) die sinds het sluiten van de middelbare school waar hij lesgaf, werkt op een kleuterschool. Als enige man. Hij maakt deel uit van een hechte groep vrienden, die al sinds hun jeugd beste vrienden zijn. Een van zijn beste vrienden heeft een dochtertje, Klara. Klara is een beetje verliefd op Lucas, en als hij haar afwijst, liegt ze tegen de directrice dat hij haar misbruikt heeft. Needless to say, Lucas’ wereld stort in.

Wat een mooie aangrijpende film. Ik hou van rauwe films, die me pijn doen of me ongemakkelijk laten voelen. Dat is psychologisch gezien vast heel interessant, maar de reden is dat het me raakt. Ik hou ervan als een film me raakt. Me laat nadenken. En dat doet Jagten.


Op een pijnlijke trage manier wordt duidelijk hoe Lucas’ leven in elkaar stort. Vrienden keren hem de rug toe, hij raakt zijn baan kwijt, en niemand lijkt hem te geloven. Mads Mikkelsen zet deze rol zo goed neer. Na een tijdje ga je zelfs twijfelen: heeft hij het niet echt gedaan? Als kijker weet je dat hij niets gedaan heeft, maar ‘de rest’ weet dat niet. Wat zou jij doen als je in hun schoenen stond? Ik durf eerlijk te zeggen dat ik waarschijnlijk ook zou denken dat hij het gedaan had. Waarom zou een kind anders liegen? Dat dilemma komt de hele film naar voren, en wordt op een prachtige manier belicht. Jagten laat je nadenken.

Het is een zware film, maar mocht je dat aankunnen, dan zou ik hem je zeker aanbevelen. Ga dit alsjeblieft zien!

Heb jij Jagten al gezien?

Bron foto’s: cinenews.be, cineville.nl

2 gedachten over “Film: Jagten

Geef een reactie

