Film: Alles is familie

Ik ben een beetje verliefd. Op een vrouw. Ik dacht: ik zal het maar gewoon meteen vertellen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben hartstikke hetero, maar op Carice van Houten ben ik stiekem toch wel een beetje verliefd. Ik heb een heel aantal films gezien waarin ze speelde, en ben sinds Valkyrie pas ècht dol op haar werk. En laat Alles is liefde nou net al jaren één van mijn favoriete romkoms zijn. Toen ik zag dat er een ‘vervolg’ kwam, Alles is Familie, moest ik ernaartoe. Maar issie echt zo leuk? 

Alles is Familie is eigenlijk geen vervolg van Alles is Liefde. Hoewel het dezelfde makers zijn, is de rest compleet anders (nou ja, afgezien van Carice en de titel). Het is inderdaad ook een mozaïekfilm, dat wil zeggen: met verschillende plotlijnen die altijd weer bij elkaar komen, maar de verhaallijn is anders. Alles is Familie draait om gezin de Roover. Allemaal hebben ze hun eigen problemen: Ouders de Roover staan op het punt veertig jaar getrouwd te zijn, maar willen eigenlijk scheiden (of toch niet?). Zoon Rutmer is een liedjesschrijver die alsmaar droomt van een gevoelige hit te schrijven, zijn vrouw Winnie, schrijfster van selfhelp-boeken, wil niets liever dan een baby. Rutmers broer Charlie is een nietsnut die geen baantje kan behouden, en de weduwnaar van Rutmers overleden zus is een verlegen man die niet voor zichzelf op durft te komen. In een notendop dan hè.

Wat een grappige film! Ik had niet verwacht dat de film leuk was, eerlijk gezegd. Het zag er allemaal net wat gelikter uit dan Alles is Liefde (vooral door het extravagante huis van Winnie en Rutmer) en ik was bang dat de grapjes niet leuk zouden zijn. Maar ik had het mis. Een groot aantal van de grappen vond ik écht leuk. Ik ben niet iemand die hardop in de bios lacht (my god, no thank you), maar ik overstemde regelmatig beroepslacher Vriend.

Daarnaast worden de karakters goed uitgewerkt. Het is mooi om te zien wat voor ontwikkeling ze doormaken in de film, en hoe bepaalde gevoelens tot stand komen. Er wordt geweldig geacteerd, niet gek met de crème de la crème van de Nederlandse acteerwereld natuurlijk. Het einde sprak me niet heel erg aan, maar dat is persoonlijk.

Ik wil bij deze een groot compliment maken aan Kim van Kooten. Om twee redenen: 1) Wat een geweldig knap in elkaar gestoken verhaal. 2) Je bent echt met een lekkere vent getrouwd. Dat mag ook af en toe gezegd worden. Mocht je zin hebben in een luchtige feelgoodmovie (met leuke grappen en diepgang) dan raad ik je Alles is Familie aan!

Hebben jullie de film gezien? Wat vonden jullie ervan?

Bron foto’s: Pathe.nl, vrouwonline.nl, shownieuws.tv

11 gedachten over “Film: Alles is familie

  1. Ik vond hem ook erg leuk. Heb ook echt een paar keer hardop gelachen. Wel een beetje jammer dat tijdens de film het brandalarm afging (de popcorn was aangebrand, geen grap!) en dit ging zo’n 10 minuten door. Daarna is wel de film teruggespoeld dus ik heb uiteindelijk niets gemist.

  2. Ik zou anders vanavond naar deze film, helaas heeft een vriendin van mij net afgezegd.. Carice is inderdaad geweldig, heb haar april dit jaar ontmoet tijdens een meet en greet!
    Liefs

      • Jaa ze is vrij klein. Maar als je haar zo op straat tegenkomt herken je haar eerst niet zo.Je hoort het wel heel duidelijk aan haar stem. Ze is erg nuchter en grappig!
        Liefs

  3. Ik vond ‘m ook leuk en grappig, minder romantisch/zoet dan Alles is liefde en dat vind ik een pluspunt! Ben altijd groot fan geweest van Carice, al vanaf Suzy Q, maar ik begin haar steeds minder leuk te vinden. Vroeger was ze zo prachtig naturel en tegenwoordig zie je haar altijd met van die dikke zwarte eyeliner en 5 lagen mascara waardoor ze op een soort pop begint te lijken. En ze mag ook wel wat kilo’tjes aankomen. Ik wil je de film Zwarte Zwanen aanraden, een kleine Nederlandse film, echt prachtig!

    • Dankjewel, daar zal ik eens naar kijken! Ja, je hebt wel gelijk. Maar ik laat me altijd inspireren door haar make-up. Dan denk ik: ik oooooook. Maar het klopt wel dat ze altijd hetzelfde heeft, viel mij ook op. Leuk dat jij de film ook leuk vond!

  4. Dus zelfs voor een Nederlandse filmindustrie-hater goed te doen? Ik vond Alles is Liefde namelijk echt een aftreksel van Love Actually. jammer dat ze totaal niet origineel waren in die film 😦 Maar als ik dit zo hoor, is Kim van Kooten nu wel wat origineler te werk gegaan 🙂 En ik neem het je niet kwalijk. Carice van Houten is gewoon een mooie vrouw!

  5. Pingback: Film: Cloud Atlas « writerinheels

Geef een reactie

