Boek: Het dagboek van Bridget Jones – Helen Fielding

Als er één romantische komedie is die ik tot het einde der dagen zou kunnen kijken, dan is het waarschijnlijk Bridget Jones. Ik vermoed dat ik deel één en twee bij elkaar al zeker zo’n zes tot acht keer gezien heb. Dus toen ik laatst besloot me meer in het genre chicklit te verdiepen, kon de Moeder Aller Chicklits natuurlijk niet achterblijven. Ik las in een week het boek uit, een recordtempo wat mij betreft. Maar hoe is het boek in vergelijking tot de film?

‘Het Dagboek van Bridget Jones’ kwam al in 1997 uit, en werd in 2001 verfilmd. Het boek is wat de titel belooft: een dagboek van een single thirty-something vrouw, genaamd Bridget Jones. Bijna elke dag schrijft ze in haar dagboek. Niet alleen over wat ze heeft meegemaakt, maar ook over hoeveel calorieën ze op heeft, hoeveel sigaretten ze gerookt heeft en hoeveel krasloten ze kocht. In het begin van het jaar start ze met een waslijst aan goede voornemens, waaronder afvallen, stoppen met roken, en De Ware vinden. Naar mate het jaar vordert blijkt dat geen van allen makkelijk is om vol te houden. Zo belandt ze niet alleen in bed met haar rokkenjagende baas Daniël, maar wordt ze ook door haar ouders opgedrongen met superadvocaat Mark Darcy te daten. Maar zij is niet de enige met problemen: haar ouders zitten in een huwelijkscrisis en haar vrienden hebben ook allemaal hun eigen issues.

Het boek is echt heel leuk. Heerlijk herkenbaar, terwijl ik niet eens een thirtysomething single vrouw ben. Maar alle neurotische gedachtes, blunders, en hoopvolle voornemens, maken Bridget een écht mens. Ze gaat leven zoals weinig andere boekkarakters voor haar deden. Je leeft met haar mee, lacht om haar blunders, en hoopt dat ze dan eindelijk de ware vindt.

Wat opvallend is, is dat er in het boek hele verhaallijnen zitten die in de film zijn weggelaten. Zo speelt er een verhaallijn met Bridgets moeder die in de film niet voorkomt. Dit is logisch natuurlijk, want een film heeft veel minder tijd om een verhaal te vertellen. En zo wijken wel meer dingen af, wat niet per se slecht is. Befaamde scènes, zoals de blauwe soep en het hoeren-en-priesters-feest kennen wel degelijk hun oorsprong in het boek. Van haar twee grote vrienden Ben & Jerry is echter geen spoor te bekennen. Maar tegelijkertijd zitten er ook in de film weer scènes die niet in het boek voorkomen, zoals de befaamde Titspervert-speech. Nu ik er over nadenk, is de film heel anders dan het boek. De hoofdlijnen worden gevolgd, maar er zit heel veel in dat niet in het boek zit, en andersom. Je zou ze bijna los van elkaar kunnen zien.


Helen Fielding

Nog een grappig feitje: zowel Hugh Grant als Colin Firth worden in het boek genoemd. Als henzelf, de acteurs. Absurd om te lezen. Ik vraag me bijna af of ze later nog in het verhaal zijn geschreven of dat het een soort meant-to-be-moment was? Voor de mensen die onder een steen lagen: Hugh Grant speelt Daniel in de film, en Colin Firth neemt de rol van Mark Darcy op zich. Ik vind trouwens de casting van de film ook meesterlijk, het past goed bij de personages uit het boek.

In het begin moest ik wennen aan de vertelvorm van een dagboek. Korte stukjes tekst, vol afkortingen (z.g. staat voor zeer goed), en veel onderbrekingen. Toch moet ik zeggen dat het heel knap is een boek te vullen met vrijwel alleen gedachtes van één personage. Een heerlijk neurotisch, naïef, grappig personage waarvan je wel moet houden.

De film vs Boek?
Dan kies ik toch de film, omdat ik die beter ken. Bovendien hou ik van het feit dat alle zij-verhaallijnen daar wegvallen. Maar ook het boek heeft zijn charmes, dus het is geen makkelijke keuze. Ik hou van allebei. Ik heb een paar heerlijke avondjes in bed gehad met de avonturen van Bridget, en heb nu al zin in deel twee.

Ps. Mag ik even zeggen dat ik Renée Zellweger dus echt een prachtige vrouw vind?

Bron foto’s: bol.com, geopen.nu

3 gedachten over “Boek: Het dagboek van Bridget Jones – Helen Fielding

  1. Pingback: My life in pictures #6 « writerinheels

Geef een reactie

