BodieBoost #5

Ik dacht deze week beter op weg te zijn met BodieBoost, maar nu ik eraan terug denk heb ik wel gesmokkeld. Twee dunne plakken kerststol, een klein schaaltje pinda’s en een paar kleine stukjes chocola (toen ik het echt even nodig had). Toch blijkt dat als je erop terug kijkt best veel te zijn. Heeft dat een verschil gemaakt op mijn gewicht?
Ik leer mezelf in dit dieet steeds beter kennen. Zo heb ik twee dingen geleerd: 1) Ik wilde stiekem bewijzen dat dit dieet niet werkt, 2) Het maakt me rustig. Laat ik eerst ingaan op het eerste, omdat dat waarschijnlijk weerstand zal opwekken bij jullie. Ik heb nogal eens last van negatieve gedachten in mijn hoofd. Ik doe altijd mijn best om ze te overwinnen (ik ben meestal vrolijk hoor!), maar zo nu en dan blijkt dat er een aantal diep in mijn beliefsystem zitten. Zoals de gedachte dat ik toch geen succes zal hebben. En dat is best een nare gedachte, want ik werk er hard voor.

Dus toen ik begon met BodieBoost had ik eerst de enorme OMFG-are-you-kidding-me-dit-is-geweldig-kijk-wat-je-mag-eten-omg-dit-ga-ik-zo-hard-doen-reactie. ‘De gemiddelde persoon valt zes kilo af’, stond er op de kaft van het boek. Ik dacht: tja, ik heb dan al een prima bmi, dus bij mij zal dat wel minder zijn. En toen zag ik wat ik allemaal kon eten. Ik dacht: Daar ga ik toch niet van afvallen. Ik eet normaal gesproken weinig, en relatief gezond. En daarna dacht ik: Zit hier eigenlijk wel een theorie achter? Niemand gaat mij namelijk wijsmaken dat magere producten goed voor je zijn, en dat van die melkachtige-drankjes met smaak goed zijn voor je bloedsuiker.

Dus toen was het duidelijk in mijn onderbewuste: ik ging bewijzen dat dit dieet niet werkte. Niet bewust natuurlijk, want ik wilde niets liever dan dat dit dieet werkte. Maar het waren die duistere achterhoofdstemmetjes die mij met opvattingen over afvallen en mijn gebrek aan succes lastig vielen. En dus was het voor mij niet meer dan een verassing dat ik maar langzaam afviel. Immers, dat paste bij mijn opvatting: Misschien-val-ik-wel-af-maar-dan-wel-heel-langzaam. En met die negatieve gedachten in mijn achterhoofd ging ik uit protest steeds meer smokkelen. ‘Ach, een plakje kerstbrood. Hoe erg kan dat nou zijn, ik val toch al langzaam af?’ Met als gevolg dat ik nog langzamer afval en denk: Zie je nou wel, het werkt niet voor relatief slanke meiden.

Dan opvatting twee. Het maakt me rustig. Ja, zoals je misschien hierboven hebt kunnen zien, ben ik nogal druk in mijn hoofd. En heb ik een heel kritische innerlijke stem. Dus is het voor mij fijn om eindelijk eens te weten wat ik allemaal ga eten. Ik hoef er zelf niet over na te denken, en ik hoef na mijn keuze geen innerlijke strijd te voeren met mezelf. Ik leer weer normaler denken over eten. Niet na een pastamaaltijd denken: Je wordt ZO dik. Of na een snackmomentje: Je hebt GEEN zelfcontrole. Maar gewoon weten wat je eet, weten dat je er mee afvalt (in principe), en de snackmomenten inplannen en ervan genieten. Want het MAG. Het is oké. En die rust, of ik nou afval of niet, is me heel veel waard.

Gister stond ik op de weegschaal, met het idee dat ik een vrij goede week had gehad. En wat bleek? Ik was 0,3kg aangekomen. Ik was er klaar mee. Ik wilde niet meer. Zie je nou wel? Ik ontnam mezelf dingen voor niets. Het werkte niet. En ik had nog wel zoveel gesport afgelopen week.

Ik kon opgeven. Maar ik besloot BodieBoost nog één kans te geven. Ik heb immers niets te verliezen (behalve gewicht ;-)). Ik ga BodieBoost nog één week volgen, en niet smokkelen. En als ik dan volgende week niet minstens 200 gram ben afgevallen, kap ik ermee.

En oja, om een objectief beeld te krijgen van mijn gewicht, weeg ik me vanochtend ook nog. Immers, misschien hou ik wel vocht vast, ofzo. Wat was het resultaat? Geen o,3kg aangekomen, maar 0kg. Niets afgevallen, niets aangekomen.

Totaal afgevallen na 4 weken: 1,1 kg.

Volg jij BodieBoost? Heb jij ook last van die dieetdemonen?

11 gedachten over “BodieBoost #5

  1. Dit is zo ontzettend herkenbaar. Ik dacht onbewust ook: ik ga aantonen dat dit nooit werkt (vooral omdat ik ben afgevallen door gewoon wat minder te eten) 🙂 Ik had eigenlijk sinds gisteren zo’n dip. Ik at daardoor ook extra (nouja ik had honger en at toen twee beschuiten met pindakaas). en dronk meer koffie. Alsof ik bijna geen stok meer achter de deur heb doordat m’n laatste blogpost online was gekomen :p en m’n gewicht toch niet minder word. Heel herkenbaar dus hihi

  2. Nee dit zou echt niets voor mij zijn. Zodra ik iets niet mag heb ik daar alleen maar zin in. Afgelopen maand veel zin in koolhydraten gehad en daar lekker aan toe gegeven, de laatste week heb ik weer veel health cravings. Zolang mijn broeken maar passen 🙂

    • Haha maar dat is het punt, in principe mag je heel veel. Daarom is het dieet relatief makkelijk vol te houden. Je mag snoepen, moet zelfs, alleen niet elke dag. En als je een boterham met kaas moet eten, maar je wilt liever een pistolet met brie, dan kan dat gewoon. 😉

  3. Ik herken vooral de rust! Zo fijn. En meid, jij ziet er al prachtig uit met een mooi figuur en een goed BMI. Het is logisch dat het allemaal wat langzamer gaat. Misschien meer focussen op de rust dan op het afvallen? En gewoon zien het het er over een paar maanden voor staat?

    • Bijna elke dag… Op maandag een uur yoga, de rest van de dagen doe ik intensieve workoutvideo’s van Blogilates/Bodyrock/ZWOW. Alleen als ik echt niet kan lopen van de spierpijn wil ik nog wel eens overslaan. Zodra het weer beter weer is, wil ik ook weer wat meer gaan hardlopen.

Geef een reactie

