Film: My week with Marilyn

Marilyn Monroe. Een vrouw die me al jaren fascineert. Want: Wat schuilt er achter die sensuele ‘Happy Birthday mr president’? En was ze echt zo onzeker en depressief? Een film over haar leven wilde ik dan ook graag zien. Zeker als Michelle Williams de hoofdrol speelt, en daarvoor zelfs een Oscarnominatie kreeg. Het kwam er niet van om de film te zien toen hij vorig jaar uitkwam, maar woensdagavond was hij te zien op Film1. En dus zat ik er helemaal klaar voor. 

My Week with Marilyn is gebaseerd op een waargebeurd verhaal van Colin Clark. De toen 23-jarige jongen wilde niets liever dan in de filmwereld werken, en zijn eerste baantje was die van de derde asissent director op de film ‘The Prince and the Showgirl’ met Marilyn Monroe. Daar blijkt dat het samenwerken met Marilyn niet zo makkelijk is als gedacht. De regisseur wordt tot waanzin gedreven door de enorme onzekerheid en incompetentie van Marilyn. Als hij zijn assisent Colin erop af stuurt om uit te vinden wat er met Marilyn aan de hand is, wordt hij verliefd op haar. Ze beleven een romantische week, waarin hij een inkijkje krijgt in de persoon achter Marilyn Monroe. En die blijkt niet zo vrolijk als gedacht.

Michelle Williams kreeg natuurlijk niet voor niets een Oscarnominatie voor haar rol als Marilyn Monroe. Niet alleen lijkt ze als twee druppels water op de bombshell, ze zet haar ook met veel liefde neer. Je leert een mens kennen, achter het imago. De wisselvalligheid van het karakter van Marilyn komt duidelijk naar voren, maar ook haar charme. Je ziet haar starpower.

Mag ik trouwens even zeggen dat Eddie Redmayne, die Colin Clark speelt, echt bijzonder knap is. Hij acteert ook super goed. Je voelt zijn emotie, en hij zet een heel kwetsbaar personage neer dat in de eeuwige val trapt: verliefd worden op Marilyn Monroe. Net als tientallen mannen voor haar gelooft hij in haar praatjes, en valt hij voor haar charme. Je hoopt gedurende de film echt dat hij en Marilyn iets met elkaar krijgen, terwijl zij al getrouwd is.

Ik keek voor de review een aantal filmpjes van de échte film ‘The prince and the showgirl’ terug, en het blijkt echt heel erg te lijken. Michelle Williams heeft niet hèt dat Marilyn heeft, maar speelt haar wel goed. Toen de film afgelopen was vond ik het jammer dat het maar zo’n klein stukje van Marilyn’s leven belichtte. Ik wilde alles van haar weten, en de film was wat dat betreft echt een teaser. Ik wil binnenkort zeker eens een film kijken waarin ze speelt. Wat ik ook interessant vond is dat de film laat zien dat Marilyn eigenlijk uiteindelijk het eerste slachtoffer van haar roem is geworden. Hoewel het verhaal zes jaar voor haar dood speelt, zie je wel hoe beangstigend roem kan zijn. De film deed me denken aan Michael Jackson en Britney Spears. Een verhaal dat nog steeds actueel is dus.

Ik vond het een interessante en leuke film. Mocht je interesse hebben in Marilyn, dan zou ik hem zeker kijken.

Hebben jullie ‘My week with Marilyn’ gezien?

Bron foto’s: nerditorial.com, shopgirljen.blogspot.com, weatfilms.com

9 gedachten over “Film: My week with Marilyn

  1. Heb de film ook gezien, vond het best aangrijpend in beeld gebracht hoe beklemmend roem eigenlijk kan zijn. Dat wens je eigenlijk niemand toe… Michelle Williams ben ik al lang fan van, dus ook in deze film vond ik haar weer heel goed.

  2. Pingback: My life in pictures #6 « writerinheels

Geef een reactie

