Goede voornemens: hoe maak je ze waar?

“Dit jaar ga ik vijftien kilo afvallen, de marathon in New York lopen, elke dag om vijf uur opstaan voor een uurtje yoga, en alleen nog maar vriendelijk en positief zijn”. Dat is niet mijn goede voornemens-lijstje, maar wel een doorsnede van een gemiddelde NY’s resoluties-lijst. Maar gaandeweg blijkt altijd dat het toch best wel lastig is je goede voornemens vast te houden. Hoe zorg je ervoor dat je ze dit jaar echt waarmaakt?

Het is wetenschappelijk bewezen dat het aanleren van een nieuwe gewoonte zo’n dertig tot negentig dagen duurt. De meningen zijn erover verdeeld, vandaar dat ik geen specifiek aantal dagen kan geven. Ik zal je vertellen hoe dat komt. Je brein bestaat uit zogeheten ‘neural pathways’. Dit houdt in dat er verbindingen bestaan tussen verscheidende delen van je brein. Als je iets vaak genoeg denkt of doet, dan ontstaat er vanzelf zo’n paadje. Dit is evolutionair gezien heel handig. Want zo hoeft je brein niet over alles na te denken, en houdt het tijd over om te focussen op andere dingen. Maar sommige ‘pathways’ zijn eigenlijk dingen waar je niet blij mee bent. Je eet namelijk ongezond, je bijt nagels of je kunt echt NIET voor acht uur ’s ochtends uit bed komen. Om dit te veranderen moet je een aantal dingen doen.

1. Er klaar voor zijn
Natuurlijk. Ik heb ook zo vaak gezegd dat ik dit jaar ‘echt ging mediteren’. Of dat ik ‘echt vijf kilo ging afvallen’. Maar ja. Wat ik eigenlijk echt wil is een boek lezen in plaats van mediteren. Of wekelijks een pizza, in plaats van elke dag strak en gezond eten. Wil je dus wel écht veranderen of is het iets dat je denkt dat je zou moeten doen? Moet je wel afvallen? Of wil je eigenlijk gewoon wat fitter worden, en wat vaker sporten? Of vind je het stiekem wel prima zoals je eruit ziet? Je kunt niet zo’n drastische omslag maken als je niet oprecht WILT veranderen. Oftewel: ‘Those who are interested in success, will do what’s convenient. Those who are committed to success, will do whatever is necessary.”

2. Niet teveel willen
Een fout die veel wordt gemaakt (ook door mezelf trouwens), is een goede voornemens-lijstje maken dat ongeveer dertig goede voornemens telt. Ik kan je nu alvast vertellen: dat gaat je niet allemaal lukken. Het is simpelweg niet mogelijk om aan alles tegelijk te werken. Bovendien zorgt dat ervoor dat je waarschijnlijk zo ontevreden met jezelf bent, dat je ook niet vertrouwt in je vermogen te kunnen veranderen (wat is immers het nut?), en dan ben je terug bij af. Kies één, twee of maximaal drie goede voornemens. En werk daarnaan. Analyseer ze. Wat kun je dagelijks doen om eraan te werken? Wat is iets kleins dat je dagelijks zou kunnen inlassen? Als je vanuit het niets besluit dit jaar een marathon te willen lopen, alleen nog maar rauw voedsel te willen eten, en vloeiend Russisch te kunnen spreken, dan kun je wellicht beginnen met trainen voor een 5k-loop, elke dag één salade te eten als lunch, of één keer per week een les Russisch te volgen. Maak je doelen dus behapbaar, en plan ze in in je leven.

3. Volhouden
Een open deur, natuurlijk. Maar het is wel het punt waarop het vaak misgaat. Hierboven vermeldde ik dat je ergens tussen de dertig en negentig dagen nodig hebt om jezelf een nieuwe eigenschap, gewoonte of levensstijl aan te leren. Verwacht dus niet in één week volleerd veganist te zijn, om na twee weken huilend op te geven nadat je per ongeluk een ei at. Probeer elke dag een kleine stap te zetten, en hou het op die manier minstens twee of drie maanden vol. Het zal, zeker in het begin, lastig zijn. Maar je kunt het. Als je maar lang genoeg volhoudt, wordt het vanzelf makkelijker (en leuker!). En besef je ook: je zult een keer in de fout gaan. All is not lost. Van één keer een hamburger eten, verdwijnt je six pack niet. Net zoals je bierbuik niet verdwijnt van één salade.

4. Kijk naar wat je al hebt
Een groot probleem met goede voornemens is het feit dat het nooit genoeg is. Blijkbaar is elk jaar een kutjaar waarin je jezelf weer hebt teleurgesteld, anders maak je niet zo’n dikke lijst met voornemens. Misschien is het een optie om te werken aan van jezelf houden? Er zijn ook dingen die wel leuk zijn aan je, waar je wel goed in bent. Wat heb je afgelopen jaar gedaan of bereikt waar je een jaar geleden van had kunnen dromen? Kijk naar wat je al bereikt hebt, en ben daar trots op. En spreek jezelf positief toe, moedig jezelf aan. Dan zal het volhouden van je nieuwe patronen ook makkelijker zijn.

5. Hou je doel voor ogen
Weet waar je het voor doet. De meeste mensen haken na een week of drie weer af in de sportschool, omdat ze het toch maar niks vinden. En opnieuw beginnen? Nah. Dat doe je alleen op de eerste dag van het jaar, of desnoods de eerste dag van de maand. Fout. Je kunt elke dag van het jaar een nieuwe gewoonte beginnen. Zo ben ik in Februari flink gaan sporten, en ben ik halverwege het jaar steeds gezonder gaan eten. En nu is het een gewoonte (al heb ik nog steeds wel eens een week waarin ik ongezonder eet hoor). Weet waarvoor je naar de sportschool gaat. Wil je na een maand tien push ups kunnen? Hang een foto van jezelf op waarop je er op je slankst uitzag. En bedenk dat je soms moet kiezen voor de langetermijn, iets wat je brein (gericht op korte termijn) niet leuk vindt. Your future you will thank you.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips hadden. Ikzelf moet zeggen dat ik heel trots ben op hoe ik het afgelopen jaar heb gedaan. Ik heb onbewust een heel aantal van mijn goede voornemens waargemaakt. En jullie kunnen dat ook.

Wat zijn jullie voornemens die jullie al eerder hebben waargemaakt?

Bron foto’s: abeautifulmess.typepad.com,  r3ck0n1ng-pr1d3.tumblr.com, cuteguyss.tumblr.com, facebook.com, music-of-my-heart-22.tumblr.com,

8 gedachten over “Goede voornemens: hoe maak je ze waar?

  1. Wat een goede post! Als ik dan drie dingen moet uitkiezen, wordt het dit:
    1. Gezonder leven.
    2. Een geweldige tijd hebben in Engeland.
    3. Rijbewijs halen.
    Voor mijn eerste punt vond ik deze zin héél erg waar: ‘Van één keer een hamburger eten, verdwijnt je six pack niet. Net zoals je bierbuik niet verdwijnt van één salade.’ Want ik stop ook altijd met gezonder eten nadat ik één ongezond ding heb gegeten omdat ik dan denk dat alles weggegooid is. En dan begin ik daarna pas weer op een maandag. Dat is ook onzin haha. Kan ik net zo goed al eerder doorgaan! Ik ga inderdaad een doel stellen om het minstens 60 tot 90 dagen vol te houden. (het liefst 365 hihi)
    Liefs!

  2. Wat een goed blog! En met heel veel waarheden. Kleine stapjes werken inderdaad het beste, maar zijn ook het moeilijkste. Ik had vorig jaar geen voornemens, eigenlijk nooit, maar ben vorig jaar toch wel 7 kilo afgevallen omdat ik dat wilde veranderen. Me vol inzetten en daar voor gaan werkt bij mij beter dan van te voren bedenken: ik wil dit en dat doen.

  3. Fijn artikel Milou, je slaat de spijker op zijn kop. Voornemens zijn prima maar ze moeten wel echt zinnig zijn en goed uit te voeren zijn. Ik ben zelf een echte planner maar probeer doelen te stellen voor bijvoorbeeld één maand waarin ik diverse dingen moet bereiken op het gebied van afvallen, sporten, zakelijk, etcetera. Per maand of week kleinere doelen stellen helpt om overzicht te houden en gemotiveerd te blijven!

Geef een reactie

