Boek: Chantal van Gastal – Zwaar Verliefd

Mijn liefde voor Chantal van Gastel steek ik niet onder stoelen of banken. Het is niet alleen een leuke en lieve vrouw, ze is ook een voorbeeld voor veel jonge vrouwen die ooit een boek willen schrijven. En daarnaast zijn haar boeken natuurlijk heerlijk voor chicklit-liefhebbers. Toen ze laatst de Viva 400-award won (een heel klein beetje mijn verdienste omdat ik haar nomineerde), besloot ik weer eens haar eerste boek te lezen: Zwaar Verliefd. Was ik nog net zo onder de indruk?
Zwaar Verliefd gaat over dierenarts Isa, die de labrador van Ruben redt. En Ruben is niet zomaar een klant, nee, hij is prachtig. Veel te knap voor een vrouw als Isa. Want tja, er is ook wel erg veel Isa. En dus besluit Isa af te vallen. Ze is vastbesloten om als een slanke godin Ruben voor zich te winnen. Maar zal hij ooit wel voor haar vallen?  Zal ze ooit zelf wel tevreden zijn met zichzelf? En wat heeft zijn slanke blonde ex Marleen nog in te brengen?

Zwaar Verliefd is een heerlijk boek dat lekker wegleest. Ik was er de eerste keer helemaal verliefd op, en nu is dat wel wat minder. Wat logisch is natuurlijk als je een boek voor de tweede keer leest. Maar ik ben nog steeds gek op het boek. Het is gewoon makkelijk leesbaar, heel toegankelijk. Wat ik ook leuk vind, is dat het verhaal zich in Nederland afspeelt. En dat maakt de locaties heel herkenbaar. De meeste chicklit die ik lees, speelt zich af in het buitenland. Dat creëert een glamour, maar ook een afstandelijkheid. Bij Zwaar Verliefd heb je het idee dat het zich in je achtertuin afspeelt. Wat in mijn geval ook een klein beetje zo was, omdat ik uit dezelfde stad kom als Chantal. Het boek speelt zich daar niet per se af, maar onbewust worden sommige locaties wel geïnspireerd op dingen die daar echt bestaan natuurlijk.

De onzekerheid van Isa vond ik soms wat vermoeiend, maar dat komt omdat ik zelf meer het type ben dat een kerel aan zijn haar mijn huis binnensleep. Soms dacht ik dus wel: ‘Mens, práát met elkaar!’ Het deel waarbij ze afvalt is echter hartstikke herkenbaar. Ik weet zelf alles van de dilemma’s van de zakken chips, of de maaltijdsalade, en dat werd heel beeldend omschreven. Een boek is wat mij betreft geslaagd als het emoties kan oproepen. En toen ik voor de tweede keer moest huilen bij een zielig stuk over het laten inslapen van een huisdier, was het voor mij duidelijk: Zwaar Verliefd is gewoon een leuke en goede Nederlandse chicklit.

Wat vond jij van ‘Zwaar Verliefd’?

Bron foto’s: literatuurplein.nl

4 gedachten over “Boek: Chantal van Gastal – Zwaar Verliefd

  1. Ik vond en vind Zwaar verliefd (en ook Zwaar beproefd) veel minder leuk dan de andere boeken van Chantal van Gastel. Groot fan van haar als persoon én schrijfster, maar niet zo van deze boeken. Ik vind Isa inderdaad wat te onzeker en een zeur. Maar… ik zou willen dat ik zo was doorgebroken met een boek, hoor – er zijn duizenden mensen die het wél heel goed vinden en dat is hoe dan ook verdiend. 🙂

Geef een reactie

