Film: The Social Network

Ik hoor je zuchten. Milou, Milou. Hoe kun je je nou filmgek verklaren als je niet eens ‘The Social Network’ gezien hebt? Tja. Ehm. Gewoon. Laatst kocht ik bij de Action voor drie euro deze film, die overal heel lovende kritieken krijgt, en zelfs een Oscar won. Wat vond ik van de film over Facebook-oprichter Mark Zuckerberg?

The Social Network focust op het verhaal van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg). De film start met 19-jarige oude Mark die gedumpt wordt door zijn vriendinnetje Erica Albright. Hij studeert op dat moment op Harvard. Uit wraak begint hij een website waarbij je studentes van Harvard met elkaar kunt vergelijken, en kiezen wie er hotter is. Dat wordt een gigantisch succes, en de twee rijkeluis broertjes Winklevoss benaderen hem samen met een vriend of hij een online profielensite voor Harvardstudenten wil maken. Dit doet hij, maar dan zelf. Met zijn eigen codes en zijn eigen idee erachter. The Facebook ontstaat. Het verhaal vertelt in een soort subverhaallijn de rechtszaken met de broers Winklevoss en met zijn voormalige beste vriend Eduaro Saverin, die hem hielp met de zakelijke kant van Facebook.

Ik vond de film erg goed. Ik dacht altijd dat een film over Facebook me niet zo zou kunnen boeien, maar dat was absoluut niet waar. Hoewel het ook wel wat over het technische deel gaat, is dat maar een klein deel, en is het echt een film geworden, en geen documentaire. Er wordt echt een menselijk verhaal in verteld, hoewel grote delen niet blijken te kloppen. Dat neemt niet weg dat de film heel lekker in het oog ligt. Voor je het weet zit je erin, en ben je gegrepen door de film. Pas op het einde had ik door dat er al een hele tijd verstreken was.  Dat geeft aan hoe leuk ik de film vond om te zien.

Laten we ook even niet vergeten dat de acteurs in deze film echt magistraal zijn. Mark Zuckerberg wordt geweldig neergezet, als een vrijwel autistische arrogante klootzak, die hij in het echt ook wel een beetje schijnt te zijn. En Eduardo Saverin (gespeeld door Andrew Garfield, MJAM) wordt ook heel menselijk weggezet. Je voelt zijn pijn en frustratie als je ziet hoe hij steeds verder verwijderd raakt van Facebook. Maar ook Justin Timberlake, als de arrogante slijmbal Sean Parker, laat even zien dat hij best kan acteren. En pas aan het eind van de film kwam ik erachter dat Erica Albright, het ex-vriendinnetje van Mark in de film, gespeeld werd door Rooney Mara. Je weet wel, die van de Millenium-reeks, met allemaal piercings en tattoo’s. Wat is ze mooi in het echt!

Ik vond twee dingen een domper: de eerste is dat je helemaal niet ziet hoe de relatie met Mark’s huidige vrouw Priscilla is ontstaan. Dat had ik wel graag willen zien. Maar voor het verhaal was het waarschijnlijk niet relevant, en het speelde ietsje later in de tijd dan dit verhaal (hoewel de rechtszaken pas een paar jaar terug waren, toen hij al wel met haar was). Maarja, je kunt ook moeilijk die vrouw ineens binnen laten lopen als ze niets met die rechtzaken te maken heeft. Ik snap het dus wel, maar toch jammer. Ik hou wel van een goede lovestory. En zeker één waarbij de man miljardair is. De tweede domper vond ik dat ik er naderhand achterkwam dat veel in het verhaal verzonnen is, of anders gebeurd is. Hoewel het meeste uiteindelijk alleen maar ten goede kwam van Mark, want hij leek er cooler door. Maar toch, jammer. Er wordt gezegd dat het anders een heel saai verhaal was geweest. Tja. Al met al heb ik echt heel erg van de film genoten, en ik zou hem zeker nog een keer kijken. Ik raad hem iedereen aan!

O, en trouwens. Leuk weetje: elk t-shirt en trui die Mark draagt in de film, heeft hij ook in het echt.

Heb jij The Social Network gezien?

Bron foto’s: djsodapop.wordpress.com, ianthecool.wordpress.com

4 gedachten over “Film: The Social Network

Geef een reactie

