2013 Challenge: The Oscar Challenge

Vorig jaar begonnen Vriend en ik met iets leuks. Het was januari, koud buiten, we hadden redelijk wat vrije tijd, en wilden graag films kijken. En dan niet zomaar films, nee, films die genomineerd waren voor Oscars. Zodat we zelf ook onze voorspellingen konden doen. Super leuk. Het beviel ons goed. Dus dit jaar herhalen we het, maar dan in een challenge gegoten.  Zie hieronder de regels!
Op het moment dat de nominaties voor de 2013 Oscars bekend werden gemaakt was het nog 45 dagen tot de bekendmaking van de winnaars op 24 februari. Ik begon mijn challenge dezelfde dag als de bekendmaking. Dus duurt mijn challenge 45 dagen.

In die 45 dagen kijk ik 18 films die genomineerd zijn voor de belangrijkste prijzen. Dit zijn sowieso alle films die genomineerd zijn voor ‘Beste Film’, en dan de resterende films bij ‘Beste mannelijke acteur’, ‘Beste vrouwelijke acteur’, ‘Beste buitenlandse inzending’ en ‘Beste cinematografie’, ‘Beste mannelijke bijrol’ en ‘Beste vrouwelijke bijrol’.

Veel films die genomineerd zijn voor ‘Beste film’ komen vaker terug bij categorieën, dus dat brengt het geheel van films die ik nog niet gezien had op 18.

De aanpak
Elke week schrijf ik één post waarin ik vertel hoe mijn challenge is verlopen die week. Welke films zag ik, en of ik moeite had met mijn challenge. Vervolgens schrijf ik in een nieuwe post (denk ik) een review van de films die ik zag, zoals jullie inmiddels gewend zijn van me. En hopelijk heb ik dan op 24 februari alle 18 onderstaande films gezien. Leuk!

De films die ik ga kijken: 
1. Amour (Beste film)
2, Argo (Beste film)
3. Beasts of the Southern Wild (Beste film)
4. Django Unchained (Beste film)
5. Les Misérables (Beste film)
6. Life of Pi (Beste film)
7. Lincoln (Beste film)
8. Silver linings playbook (Beste film)
9. Zero Dark thirty (Beste film)
10. The Master (Beste mannelijke hoofdrol)
11. The Fight (Beste mannelijke hoofrol)
12, The Impossible (Beste vrouwelijke hoofdrol)
13. The Sessions (Beste vrouwelijke bijrol)
14. Anna Karenina (Beste cinematografie)
15. Kon-Tiki (Beste buitenlandse film, Noorwegen)
16. No (Beste buitenlandse film, Chili)
17. A Royal Affair (Beste buitenlandse film, Denemarken)
18. War Witches (Beste buitenlandse film, Canada)

Hou de komende weken dus deze website in de gaten voor heel veel Oscar gerelateerde filmreviews, en om te zien of mijn challenge mij gaat lukken. Inmiddels ben ik al een paar dagen bezig, maar ik ga nog niets verklappen! Maar, pssst, wil je alvast wèl een sneak peek van hoe ik ervoor sta? Volg me dan op twitter via @milouvanroon.

Wie doet er mee aan deze challenge?

De meeste van bovenstaande films zijn voor meerdere categorieën genomineerd, maar ik heb ze maar in één categorie genoteerd, omdat ik ze toch maar één keer hoef te zien om een oordeel te kunnen vellen over hoe ze het in elke categorie doen. Bovendien had ik eerlijk gezegd geen zin om van elke film drie keer te checken in welke categorieën ze stonden. Mocht je willen weten waar de films allemaal voor genomineerd zijn, kijk dan hier.

Bron foto’s: dani-rob-wayland.tumblr.com, google.com.sv,

14 gedachten over “2013 Challenge: The Oscar Challenge

  1. Wat een leuke, orginele challenge! De meeste voor een Oscar genomineerde films zijn meestal niet het soort film waar ik van houd dus meestal baseer ik mijn voorkeuren op regisseur, favoriete acteur of andere totaal irrelevante punten. Dus in dat geval hoop ik dat Django Unchained (die ik ook binnenkort in de bioscoop ga zien) de Oscar wint voor Beste Film.

    • Haha, dat deed ik ook altijd. Ik hou over het algemeen wel van die Oscar-genomineerde films. Niet om hautain over te komen, maar zo is het nu eenmaal, haha. Ik ben ontzettend benieuwd naar Django Unchained! En van te voren had ik echt nog totaal geen voorkeur, dus ik ben heel benieuwd 🙂

  2. Wat een leuke challenge! Ik heb eigenlijk geen één film van dit lijstje gezien, al staan Life of Pi en Les Miserables wel op het verlanglijstje! Ik ben benieuwd naar je verslagen. Succes! 😀

  3. Leuk! Ik ga ook meedoen. Voor de bekendmaking van de nominaties had ik A Royal Affair al gezien, afgelopen week heb ik Amour gezien en Life of Pi in de bioscoop. Ben ontzettend onder de indruk van Life of Pi, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat één van de andere films beter gaat zijn.

Geef een reactie

