Oscars Challenge: Argo

Argo. Ik had de titel al een aantal keer voorbij zien komen, aangezien de film al in oktober uitgekomen was. En met een regisseur als Ben Affleck gaat dat niet onopgemerkt. Maar echt trekken deed hij me niet. Ik had voor ogen dat het een actiefilm was (zie de filmposter), en daar hou ik echt niet van. Toen ik me erin verdiepte bleek het eerder een historische thriller met een vleug drama erin. Het speelt zich af in de jaren 70 (love!) en blijkt gebaseerd te zijn op een waargebeurd verhaal. Wat vond ik er uiteindelijk van?

Argo is gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een gezamenlijke operatie van Canada en de CIA om zes Amerikaanse diplomaten te bevrijden uit Iran. Ze hebben na een opstand moeten ontsnappen uit de Amerikaanse ambassade in Iran, en moeten onderduiken in het huis van een Canadese diplomaat. De zes diplomaten zijn in levensgevaar. Tony Mendez (Ben Affleck) probeert ze vrij te krijgen door net te doen alsof hij een regisseur is, en de zes diplomaten zijn film crew, die een film willen schieten in Teheran. Ze verzinnen een complete nepfilm in samenwerking met Hollywood, maar zal het werken? De film is een gedramatiseerde weergeving van de werkelijkheid.

Van te voren had ik echt niet verwacht dat ik deze film leuk zou vinden. En dan keek ik hem ook nog eens zonder ondertiteling (wat normaal prima is, maar bij zo’n film toch lastiger op één of andere manier). Maar wat vond ik hem gaaf! Het was echt een bloedstollend spannende film, vooral op het einde. Mijn hart klopte in mijn keel, en dat is een goed teken.

De film begint met de rellen in Teheran, en die worden heel eng neergezet. Om nou te zeggen dat het helpt voor de angst voor arabieren in Amerika… Maar zo zag het er nou eenmaal in die tijd uit, dus dat begrijp ik. De film zet een heel goede sfeer neer, en er wordt er goed in geacteerd. Ik heb niet zoveel met Ben Affleck (ik vind hem altijd maar afstandelijk), maar de bijrollen worden geweldig neergezet. Er hangt een constante spanning, en als je de aftiteling kijkt, blijkt dat de acteurs ook nog eens bijzonder erg op hun ‘echte’ evenknie lijken.

In eerste instantie wist ik niet wat ik ervan moest vinden dat Ben Affleck niet voor beste regisseur is genomineerd. Ik vond de film visueel gezien in het begin ook niet zo bijzonder, maar tegen het eind van de film raakte ik toch wel onder de indruk. Het was heel spannend gemaakt. Het is heel anders dan ‘Amour’ en ‘Beasts of the Southern Wild’, die ik tot nu toe heb gezien. En filmisch vind ik die beter. Maar of dat betekent dat hij geen nominatie had verdiend? Dat weet ik nog niet. Wat ik overigens wel jammer vind, is dat de Canadese rol (die in het echt heel groot was) een beetje ondergeschoven is in de film. Zo wordt het toch een beetje een kijk-wij-Amerikanen-op-onszelf-geilen-film. Maargoed. Wel een goede. Ik vergeef ze.

Argo is echt bijzonder spannend, en zou ik zeker aanraden. Niet alleen spannend, maar ook interessant als je wat meer over geschiedenis wilt leren. Doen dus!

Wat vond jij van Argo? Of ga je hem nog zien?

Bron foto’s: spiritualpopcorn.blogspot.com, nypress.com

8 gedachten over “Oscars Challenge: Argo

Geef een reactie

