Oscars Challenge: The Sessions

The Sessions is een film die gaat over seks met een gehandicapte. En niet zomaar een gehandicapte, maar een vrijwel volledig verlamde man. Als je daar niet tegenkan, moet je deze film niet kijken. Mij leek het juist een heel mooi uitgangspunt voor een film. Bovendien maakte de trailer me enthousiast. Het leek me een heel lichthartige film, en dan is hij ook nog waargebeurd. Moet je ‘m zien?
‘The Sessions’ draait om Mark O’Brien (John Hawkes), een poëet die sinds hij als kind polio kreeg, tot een leven in een bed veroordeeld is. Hij slaapt ’s nachts in een ijzeren long. Maar ondanks zijn lichamelijke problemen is hij vastbesloten alles uit zijn leven te halen. Hij haalt zijn diploma en wordt journalist. En op zijn 38e besluit hij, met het einde in zicht, dat hij niet als maagd wil sterven. Dus roept hij de hulp in van een sekstherapeut (Helen Hunt). Na het zien van de film kwam ik er pas achter dat deze film op een waargebeurd verhaal is gebaseerd.

Wat een lieve, lieve film. Ik kan de film niet anders dan met het woord ‘lief’ omschrijven. Je kunt heel erg de mist in gaan met een film met complexe onderwerpen als seks, handicaps en mensen die echt hebben bestaan. Maar je ziet en voelt dat deze film met liefde is gemaakt. De film voelt als een warme deken die je omslaat, die soms een beetje schrijnend is, maar over het algemeen heel warm, liefdevol en veilig voelt.

Er wordt natuurlijk meesterlijk in geacteerd, en ik vind de Oscarnominatie van Helen Hunt helemaal terecht. Maar ook John Hawkes had wat mij betreft wel een nominatie verdiend. Helaas, het mocht niet zo zijn. De seksscènes tussen de twee waren zo liefdevol dat het me raakte. Zo zou seks moeten zijn. Zo lief, eerlijk en respectvol. En het was op een vreemde manier ook nog wel spannend. De genegenheid tussen de twee was mooi om te zien, en zorgde er zelfs voor dat ik traanoogjes kreeg.

Ik zou ‘The Sessions’ zeker aanraden. Het is, gek genoeg, een van de meest romantische en lieve films die ik de laatste tijd gezien heb. Bovendien is het verhaal over het algemeen best een feel good-verhaal. Hoewel sommige momenten een beetje verdrietig waren, denk ik met een vrolijk een liefdevol gevoel terug aan de film. Gaat dat zien!

Heb jij ‘The Sessions’ gezien?

Bron foto’s: collider.com, fastcocreate.com

2 gedachten over “Oscars Challenge: The Sessions

Geef een reactie

