Oscars Challenge: Zero Dark Thirty

Ik heb niet zoveel met oorlogsfilms. Laat ik dat alvast even vermelden voordat ik deze review begin. Maar eigenlijk is dat ook niet waar. Ik hou bijvoorbeeld wel van oorlogsfilms waarin een persoonlijk verhaal zit. Dan krijg ik geen genoeg van oorlogsfilms. La Vita è Bella is niet voor niets een van mijn lievelingsfilms, en ik krijg nog steeds een brok in mijn keel als ik denk aan Band of Brothers. Maar met het simpele weergeven van een oorlog, heb ik weinig. Althans, voordat ik aan de film ‘Zero Dark Thirty’ over de jacht op Bin Laden, begon. Is dat veranderd?

Zero Dark Thirty is een historisch drama, gebaseerd op waargebeurde feiten, over de zoektocht naar Bin Laden. De hoofdrol wordt vertolkt door Jessica Chastain. Zij speelt Maya, een CIA-agent die haar hele (jonge) leven al niets anders heeft gedaan dan werken voor de CIA, en dan vooral aan de zoektocht van Bin Laden. Als ze in Pakistan aan het werk gaat, raakt ze bevangen door een theorie. En die theorie zou zo maar kunnen leiden naar Bin Laden.

Ik zei al eerder dat ik weinig heb met oorlogsfilms. Het is me gewoon te koud en afstandelijk. En dat had deze film ook. Het raakte me niet zo. Sommige momenten waren spannend, sommige momenten indrukwekkend, en aan het acteerwerk lag het niet. Maar ik vond het maar een koude film.

Ik heb oneindig veel respect voor hoeveel research er aan deze film te pas moet zijn gekomen. Het ziet er heel ingewikkeld uit. En Jessica Chastain acteert geweldig. Je ziet haar onderdoor gaan aan de missie, terwijl ze blijft geloven in haar instinct. Heel mooi neergezet. Maar daar blijft het voor mij ook bij. Het probleem dat je weet hoe het afloopt, maakt dat ik de film véél te lang vond. Hij duurt maar liefst 2,5 uur, en dat is voor elke film aan de lange kant. Hoewel ik Cloud Atlas (3 uur) minder lang vond lijken. Als je halverwege de film al denkt: ‘Wanneer komt Osama nou?’, dan ben je volgens mij niet goed bezig.

Ik heb veel respect voor de film, maar ik hoop niet dat hij wint. Als hij wint, dan is het puur omdat Amerika graag zichzelf aftrekt op hun eigen successen. En een militair succes a la Bin Laden doet het wat dat betreft goed. Ik vond het jammer dat de film me emotioneel gezien niet raakte. Het is geen slechte film, maar ik zou hem je niet per se aanraden. Sorry!

Heb jij Zero Dark Thirty gezien?

Bron foto’s: boingboing.net, salon.com

4 gedachten over “Oscars Challenge: Zero Dark Thirty

  1. “Als hij wint, dan is het puur omdat Amerika graag zichzelf aftrekt op hun eigen successen.” Huilen. :’) Klinkt zowel heel grappig als heel goor! (En ik hield ook niet van oorlogsfilms maar Saving Private Ryan was wel echt heel mooi dus ben daar een beetje op terug gekomen!)

    • Ja, die heb ik dus nog niet gezien, maar ik wil ik echt nog heel graag zien. Ik ben namelijk wel WII-fanaat. Ken je de serie Band of Brothers? Dat is echt de beste serie ever, en gaat over de oorlog, dus ja. Niets zo veranderlijk als de mens 🙂

Geef een reactie

