Boek: Tess Gerritsen – De zondares

Het derde boek in de reeks van Rizzoli & Isles. Aangezien ik heel erg genoten heb van deel 1 en 2, besloot ik afgelopen maand om maar eens aan deel drie te beginnen. Na alle mierzoete chicklits had ik wel weer eens behoefte aan de gore details en rottende ingewanden die Gerritsen op je af smijt. Maar was het een goed boek?

In De Zondares komen Rizzoli & Isles in aanraking met een gruwelijke moord. Twee nonnen zijn aangevallen, en niet zachtzinnig ook. De ene is dood, de ander is nog net in leven. Dan blijkt de jongste non in verwachting te zijn geweest. Deze ontdekking zet het onderzoek in gang, waarbij de uitkomst veel dichterbij komt dan zowel Rizzoli & Isles durven toe te geven.

In dit boek krijgt Maura Isles de voorkeur van de schrijfster, en treedt zij meer op de voorgrond. Dit blijkt uiteindelijk in het verhaal van belang, maar is in het begin vooral ook een fijne afwisseling. Ik vind Rizzoli een leuk karakter, maar ze irriteerde me soms ook mateloos met haar botte gedrag en krampachtig geklamp aan haar mannelijkheid. Isles is ook professioneel, maar er zit een zachtere vrouw achter. En dat is een fijne afwisseling.

Het boek is, zoals we inmiddels van Gerritsen gewend zijn, weer heel spannend. Zeker minder spannend dan deel 1 en 2, maar tijdens de climax klopt je hart toch in je keel. En de smerige details zijn gelukkig ook weer in overvloede aanwezig. Heerlijk vind ik dat. Ook zat het verhaal weer heel ingewikkeld in elkaar. Daar heb ik altijd veel respect voor. Als je aan het begin van het boek nog niet weet hoe het gaat verlopen, en er steeds weer nieuwe lijntjes bijkomen die ogenschijnlijk iets met elkaar te maken hebben, maar je kunt niet uitvinden wat. Zo knap.

Ook leuk vond ik de romantiek in dit boek. Ik mag dan tijdelijk afgeweken zijn van mijn Chicklit-dieet naar iets dat zwaarder op de maag ligt, een beetje liefde op zijn tijd, maakt me immens vrolijk. Het boek is echt een aanrader als je houdt van de literaire maar straight forward-stijl van Tess Gerritsen. Ik blijf houden van de karakters Rizzoli & Isles. Ik weet zeker dat ik de rest van de delen van de serie ook nog ga lezen. Ik moet alleen nog even de tijd vinden.

Wat vonden jullie van ‘De Zondares’?

Bron foto’s: boek.net, bloggen.be

Geef een reactie

