Oscars Challenge: Anna Karenina

Dit was de film waar Vriend het meest tegenop zag. Ik keek er ook niet per se naar uit, ik ben niet zo van de kostuumdrama’s. Van Keira Knightley werd ik nooit heel warm, en Jude Law leek ook nog maar op een schim van zichzelf als ik de trailer mocht geloven. Maar toen Vriend en ik zagen dat de film genomineerd was voor de Oscar voor cinematografie, kregen we best zin in de film. Een film die daarvoor genomineerd is, moet immers wel een filmisch hoogstandje zijn, toch?

Anna Karenina is uiteraard gebaseerd op het boek van Tolstoj met gelijke naam. Niet dat ik die ooit las (hij staat wel op mijn e-reader, maar ja), dus ik zal je kort uitleggen waar het verhaal om draait. Anna Karenina is de naam van een vrouw die leeft in Rusland, eind negentiende eeuw. Ze is getrouwd met een rijke invloedrijke man, maar van hun liefde is niets meer over. Als ze dan een knappe graaf tegenkomt en een affaire begint, staat haar leven op zijn kop.

Een klassiek liefdesverhaal dus. En dat was ook de reden waarom het heel lang duurde voordat ik eindelijk geïnteresseerd raakte. Dat en het feit dat er de hele tijd met lastige Russische namen gesmeten werd, en ik maar niet kon bijhouden wie nou met wie was en wie niet. Het verhaal gaat niet verder dan een klassiek liefdesverhaal. Gaat ze haar man verlaten? Gaan zij en haar minnaar het redden? Alleen kijken als je daar tegen kunt natuurlijk.

Wat echt het vermelden waard is, is dat het de nominatie voor een Oscar voor ‘Cinematography’ echt dubbel en dwars verdiend heeft. Filmtechnisch is het misschien nog wel mooier dan Life of Pi. Hoewel… het is anders. Life of Pi is heel kleurrijk, Anna Karenina is donker. Het speelt immers in 1874 in Rusland, niet echt een tijd waarin men in kleurrijke jurken spontane dansfeesten hielden op straat. Toch is het prachtig gefilmd, net alsof je door een sprookjesboek wandelt. De scènes lopen steeds heel bijzonder in elkaar over, de acteurs lopen vaak gewoon een nieuwe set binnen. En bijna alle scènes hebben als decor een theater. Heel bijzonder. Ik vond het bijna alsof ik keek naar een ballet.

Het is echt waard om de film te zien als je van bijzondere filmkunst houdt, maar voor het verhaal (niet wonderbaarlijk), de acteerkunsten (goed, maar niet fantastisch) of de stijl (kostuumdrama) zou ik het niet aanraden. Dus kijk alleen als je echt dol bent op aparte filmstijlen en sprookjesachtige beelden. Het is een bijzondere film, maar ik begrijp waarom het maar één echt belangrijke nominatie heeft. De rest zijn voor muziek, kleding en production design (?!).

Heb jij Anna Karenina gezien?

Bron foto’s: jessicarulestheuniverse.com, awardscircuit.com,

2 gedachten over “Oscars Challenge: Anna Karenina

Geef een reactie

