Oscars Challenge: Les Misérables

Musicals, ik word er echt niet warm van. Zodra mensen hele gesprekken tegen elkaar gaan zingen, krijg ik een ongemakkelijke kriebel in mijn onderbuik. En Vriend is er al helemaal niet dol op. Toen hij hoorde dat Les Misérables maar liefst 2,5 uur duurt, kreeg hij bijna een inzinking. Maar ik had er eigenlijk wel zin in. Hugh Jackman, Russel Crowe, Anne Hathaway.. En ik was ook wel benieuwd waar het verhaal nou eigenlijk om draaide, aangezien ik de musical nooit gezien had. Vond ik het wat?

Les Misérables is gebaseerd op de superpopulaire musical met dezelfde naam, die dan weer gebaseerd is op het boek met dezelfde naam uit 1862 van Victor Hugo. Het verhaal draait om Jean Valjean, die voorwaardelijk wordt vrijgelaten uit de gevangenis, waar hij negentien jaar zat na het stelen van een brood. Hij besluit de zorg op zich te nemen van een kind waarvan haar moeder sterft. Maar de politiebaas Javert zit hem na al die jaren nog steeds op de hielen, en zal er alles aan doen om hem op te pakken.

Nogmaals, ik was in het begin nogal sceptisch. Ging ik dit wel leuk vinden? Ik had de musical immers niet gezien, en op ‘I dreamed a dream’ (die ik ook alleen maar via Susan Boyle ken), kende ik geen enkele muziek en verhaallijn. Maar wauw. Ik was echt erg onder de indruk. Heel diep geraakt. Ik vond het verhaal prachtig. Het speelt in de tijd dat het Franse volk een revolutie wil tegen de heersers (hoewel het niet DE Franse revolutie is). Alle verhaallijnen die spelen, worden erg mooi neergezet. En dat komt voornamelijk door het fenomenale zang- en acteerwerk van de acteurs. Ik had geen idee dat zowel Hugh Jackman, Anne Hathaway en Russel Crowe ZO konden zingen. En dan heb ik Amanda Seyfried en Eddie Redmayne nog niet eens genoemd (hoewel hij wel een beetje irritant met zijn lip trilde als hij zong. Kleinigheid, maar irriteerde me soms). Verder ben ik wel een heel klein beetje verliefd op hem. En een heel groot beetje op Hugh Jackman.

En die muziek! Echt geweldig mooie liedjes. Ze spraken me niet allemaal aan, maar de meesten vond ik echt mooi. En soms stonden de tranen letterlijk in mijn ogen, zoals bij de vertolking van ‘I dreamed a dream’ van Anne Hathaway. Maar ook Hugh Jackman wist vaak genoeg mijn tranen tevoorschijn te toveren. En helemaal op het einde van de film. Als een film je zo kan raken, dan is het wat mij betreft gelukt. Ik kon me helemaal in sommige karakters inleven.

Hij had wat mij betreft best een kwartier tot half uur korter gekund, de film. Maar erg storend vond ik het niet. Ik vond het vooral een epische film. Echt een spektakel. Er zit wat humor in, wat elementen van een thriller/actiefilm, heel veel spektakel (veel mensen, grote shots, prachtige panoramabeelden van Parijs – wel met green screen), en bovenal is het een verhaal dat draait om liefde en jezelf overwinnen. Ik voelde me na de film niet alleen ontroerd, maar ook vrolijk en geïnspireerd.

Filmisch is het prachtig, het acteerwerk is magistraal, de muziek is geweldig en het verhaal is aandoenlijk. Als je tegen een film kan waarbij ongeveer 90% van de tijd en gesprekken wordt gezongen, dan moet je naar Les Misérables gaan. Acht nominaties heeft de film, en dat vind ik redelijk terecht. Het is echt een grote productie. Of Anne Hathaway de Oscar verdient weet ik nog niet, maar Hugh Jackman maakt wat mij betreft al wel kans. Beste film zal hij denk ik niet winnen, maar een terechte nominatie vind ik het wel.

Blijk ik toch nog een musicalmeisje.

Heb jij Les Misérables gezien?

Bron foto’s: impawards.com, telegraph.co.uk

4 gedachten over “Oscars Challenge: Les Misérables

  1. Ik heb ‘m dit weekend in de bios gezien! Ik heb een haat-liefdeverhouding met musicals; of ik vind het geweldig (Phantom of the Opera), of ik vind er niks aan (van die Nederlandse musicals als De Jantjes, bah). Les Mis maakte veel indruk op me, maar hij duurde inderdaad iets te lang en ik vond de verhalen van de karakters te weinig uitgediept (er waren gewoon teveel personages), waardoor bijvoorbeeld de tranen uitbleven bij de laatste scene. Anne Hathaway deed het wel fantastisch zeg, vooral I Dreamed a dream.
    Ben nu helemaal gek op de muziek en die staat hier op repeat, haha.

  2. Ik heb hem gezien en vond hem echt geweldig! Van mij mag Anne Hathaway die oscar wel winnen, vooral voor haar vertolking van I dreamed a dream. Maar Hugh Jackman verdient hem ook zeker:D Even over een ander onderwerp: staat er een artikel van jou in de viva? Sinds ik journalistiek studeer let ik echt op de namen en ik dacht dat ik die van jou zag staan.

Geef een reactie

