Recept: Chocolade-havermout balletjes


Afgelopen week stond ik heerlijk te kokkerellen in de keuken. Ik wilde wel eens gezonde snacks in huis hebben, en dan vooral dingen met chocolade. Dus maakte ik eerst heerlijke brownies, en maakte ik daarna deze chocolade-balletjes. Ze zijn supersnel klaar, goedkoop om te maken, gezond en yummy for your tummy!

Dit recept is wederom van some-like-it-raw.com, dus alle credits gaan naar haar! Maar omdat het een simpele en gezonde snack is, wil ik hem toch graag met je delen 🙂

Benodigdheden:
– 180g cashewnoten
– 125g pure chocola
– 90g havermout
– 1 tl vanille-extract
– een snufje zout
– Agavesiroop naar gevoel, maar hou het bij een aantal theelepels


Get ready to get dirty!

Doe de cashewnoten en havermout samen in een blender, en pulseer ze met de pulse-stand tot een heel fijne ‘bloem’-achtige substantie. Maak niet de fout die ik maakte, door de noten te groot te laten. Dan plakt het deeg niet samen. Maak de noten dus heel klein. Doe het mengsel daarna in een kom met de rest van de ingrediënten (behalve de chocolade!) en kneed het samen totdat het een bal vormt. Als het niet pakt kun je altijd een klein beetje water toevoegen. Maak er daarna kleine ronde balletjes van, en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Stop ze een uur in de vriezer. Na dat uur verwarm je de chocolade. Dat kan in een bakje in de magnetron (tussendoor stoppen en roeren), of au bain marie. Dip de ballen erin en leg ze terug op de bakplaat (messy work!). Stop ze daarna nog een uur in de vriezer, en dan ben je klaar!


Met de brownie, mjam!

De ballen zijn echt vrij gezond, afgezien van wat agavesiroop en chocola (ongeveer een blokje per bal, gok ik). Maar ach. Agavesiroop is beter dan gewone suiker, en pure chocola heeft ook goede stoffen. So enjoy!

Heb jij dit recept al eens gemaakt?

Foto’s: van mij. AF.

Geef een reactie

